• Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • V
  • Y
  • Ä
Koulutus ja opiskelu
Etäopetus

IMG_6058_web.jpgEtäopetusta on annettu Lapin musiikkiopistossa jo vuodesta 2002 lähtien. Opetusaineina ovat olleet harmonikka, huilu, laulu, kitara, klarinetti, piano, trumpetti, viulu ja musiikin perusteet.

Opetuspaikkakunnat ovat olleet Ranua, Posio, Sodankylä, Pello ja jopa Inari.

Etäopetuksen avulla opettaja ja kauempana asuva oppilas kohtaavat toisensa entistä useammin. Harjoittelu on tiivistä ja tasosuoritukset eivät viivästy. Ennen etäopetuksen aloittamista sivutoimipisteiden oppilaat olivat valmiita tutkintoihin keskimäärin vuotta myöhemmin kuin päätoimipaikassa. Etäopetuksen avulla haluttiin taata kaikille oppilaille yhtä hyvät mahdollisuudet edistymiseen. Tavoitteena oli myös lisätä oppilaspaikkoja.

Etäopetukseen tarvittavan videolaitteiston käyttökulujen voidaan laskea tulevan katetuiksi, jos opettajien matkustaminen sivupisteisiin vähenee 2-3 matkan verran kuukaudessa.

Opettajien huomioiden mukaan oppilaat ovat suhtautuneet varauksettomasti etäopetuksen kaikkiin muotoihin. Vanhempien kiinnostus opetukseen on lisääntynyt. Oppilaat ovat olleet jopa ylpeitä uudesta ja erikoisesta opiskelumuodosta. Opettajat ovat huomanneet, että tulkinnallisiakin asioita voi hyvin käsitellä etäopetuksessa, vaikka ihan kaikki soiton nyanssit eivät välittyisikään.

 

Etäopetustunnin aikana

  • Soittotunnin alussa opettaja avaa videoneuvottelulaitteiston ja television.
  • Pianotunnilla käynnistetään lisäksi etäpiano (midipiano).
  • Laitteita kytkettäessä on oltava rauhallinen ja odotettava yhteyden muodostumista.
  • Oppilas on paikalla ja kumpikin istuu melko lähellä kameraa.
  • Kuvaruudussa näkyy tuleva kuva. Lähtevä kuva, jonka käyttö auttaa tarkkailemaan omaa soittoasentoa peilin tavoin, näkyy myös ruudussa.
  • Pianotunnilla kamera on sijoitettu takaviistoon oppilaasta, jolloin opettaja näkee hyvin oppilaan kädet koskettimistolla ja pystyy myös helposti tarkentamaan nuotteihin. Koska ohjaaminen konkreettisesti kädestä pitäen ei onnistu, opettaja sekä puhuu kuvailevasti että näyttää malliksi omaa kättään ja otteita.
  • Opettaja huolehtii äänen säätämisestä ja mikrofonin mykistyksestä. Äänenkäytön tulee olla hiukan tavallista painokkaampaa ja rauhallisempaa ja ohjeiden selkeitä.

Etäopetuksen tavoitteet

LMO_etäopetus_2.jpgEtäopetuksen ensimmäisenä tavoitteena oli lisätä opettajan ja oppilaan tapaamisia jakamalla käytettävissä oleva opetusaika lähitunteihin ja etätunteihin. Sivupisteen opetuspäivään saatiin näin mahdutettua pari oppilasta lisää ja opetusta voidaan nyt tarjota useammalle nuorelle. Myös yksikkökustannus laski jonkun verran.

Toisena tavoitteena oli säestysmahdollisuuksien lisääminen sivupisteissä, joissa harjoitusten järjestelyt vaativat melkoisia muutoksia lukujärjestyksiin ja matkapäiviin. Täällä hetkellä erilaisia etäopetusta hyödyntäviä järjestelyjä voi olla useita: säestäjä on Rovaniemellä ja opettaja sekä oppilas videoyhteyden päässä Posiolla, säestäjä ja oppilas Posiolla ja ohjaava opettaja Rovaniemellä tai kaikki osallistujat eri paikkakunnilla.

Etäopetus haluttiin alusta asti ulottaa kaikkiin Lapin läänin kuntiin. Rovaniemen kaupungin ja maalaiskunnan yhdistyttyä vuonna 2006 haasteenamme on laajan kunnan syrjäseutujen vahvistaminen.

 

Juha Puurula
Pianonsoiton opettaja, etäopetuksen kehittäjä Lapin musiikkiopistossa

 

Kansainvälinen yhteistyö

Alusta alkaen mielessä siintäneet kansainväliset yhteistyökuviot ovat toteutuneet vuonna 2012 aloitetun International Minifiddlers -etäopetusprojektin myötä. Lapin musiikkiopiston viululuokka on ollut yksi projektin pilottiryhmistä. Minifiddlers-ryhmää opettaa viulunsoiton opettajamme Igor Arias, joka on Lapin ainoa Colours Strings -sertifioitu opettaja.

nuoli -sininen.gif   International Minifiddlers