• Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • V
  • Y
  • Ä
Liikenne
Rovaniemen kaupungin linja-autoliikenne 2018

Tekninen lautakunta hyväksyi 24.5.2016 Rovaniemen uuden joukkoliikenteen linjastosuunnitelman. Kaupungin järjestämänä joukkoliikenne käynnistyy 1.6.2018. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaupunki hoitaa bussien linjasuunnittelun, aikataulutukset ja hinnoittelun. Palvelun tarjoavat liikennöitsijät, jotka ovat tähän mennessä vastanneet myös suunnittelusta. Kaupunki ottaa vastuulleen koko bussiliikenteen järjestämisen kesäkuuhun 2018 mennessä.

Rovaniemen paikallisliikenteen linjastosuunnitelman on laatinut Ramboll Finland Oy. Raportissa on esitetty joukkoliikenteen kehittämisohjelman edellisessä vaiheessa määritetyt paikallisliikenteen palvelutasotavoitteet toteuttava linjastoratkaisu sekä arvioitu sen kustannusvaikutuksia. Aikataulusuunnitteluvaiheessa linjojen aikataulussa pysymisen varmistaminen voi edellyttää joidenkin pienten reittimuutosten tekemistä. Linjastorakenteeseen reittitarkistuksilla ei ole vaikutusta.

Uusi linjasto muodostuu säännöllisesti liikennöivistä runkolinjoista ja peruslinjoista, joiden liikennettä täydennetään koululais-, opiskelija-, työ- ja asiointiyhteyksiä palvelevilla täydentävillä linjoilla. Runkolinjoja on kaksi ja niitä liikennöidään pääsääntöisesti talviarkina 30 minuutin vuorovälillä aina samalla reitillä. Runkolinjoilla on myös kesä- ja viikonloppuliikennettä, jolloin vuoroväli on 30–60 minuuttia. Kesäliikenteen osalta reiteissä voi esiintyä pieniä muutoksia.

Peruslinjoja on kuusi ja niitä liikennöidään pääsääntöisesti talviarkina 60 minuutin vuoroväleillä klo 7–17 välisenä aikana. Joillakin peruslinjoilla on myös viikonloppu- ja kesäliikennettä. Täydentäviä linjoja on kaksi ja ne perustuvat koululais-, opiskelija-, työ- ja asiointiyhteyksien tarpeisiin. Linjoilla ajetaan vuoroja talviarkisin tarpeen mukaan. Täydentävillä linjoilla ei ole kesä eikä viikonloppuliikennettä. Tyypillisimmin linjalla on 2–6 vuoroa päivässä, mutta tarvittaessa vuoroja voi olla enemmän.

Joukkoliikennesuunnittelun seuraava vaihe sisältää mm. yksityiskohtaisen reitti- ja aikataulusuunnittelun, lipputuotteet ja niiden hinnat sekä kalustovaatimukset.

Reittikartat