Kuluttajansuoja

Kuluttaja on kuka tahansa henkilö, joka ostaa tuotteita tai palveluita omaan tai perheensä käyttöön. Marketit, tavaratalot, nettikaupat ja erikoisliikkeet ovat liikeyrityksiä. Liikeyrityksen ja kuluttajan väliseen kauppaan sovelletaan kuluttajansuojalakia, jonka mukaan tavaran ostaminen ja tilaaminen merkitsevät sopimuksen tekemistä. Yksityishenkilöiden väliseen kaupantekoon sen sijaan sovelletaan kauppalakia.

Myyjällä tai kuluttajalla ei ole periaatteessa oikeutta muuttaa tehtyä sopimusta. Myyjän on siis toimitettava tuote tai palvelu sovitussa ajassa. Vastaavasti ostajan on maksettava tuotteen tai palvelun hinta kokonaisuudessaan sovitussa ajassa.

Joissain tapauksissa tehdyn kaupan tai oston voi peruuttaa. Näissä tapauksissa edellytyksenä on, että

* myyjä suostuu kaupan peruuttamiseen,

* myyjä antaa vaihto- ja palautusoikeuden tuotteeseen tai

* tavarassa tai palvelussa on virhe, jota ei voida muulla tavalla hyvittää.

Palautuskäytännöt vaihtelevat liikkeittäin. Pienissä erikoisliikkeissä virheettömän tuotteen palauttaminen ei välttämättä onnistu yhtä helposti kuin suuren kauppaketjun toimipisteessä. Ennen isoa ostosta kannattaa palautus- ja vaihto-oikeudet selvittää kysymällä suoraan liikkeestä. Koti- tai postimyynnin kautta tehtyjä ostoja voi palauttaa ilman syytä 14 vuorokauden kuluessa. On kuitenkin tärkeä huomioida, että verkosta tehtävien ostosten oikeuksiin vaikuttaa se, mistä maasta ostos on tehty. (Lähde: nettinappi 2016) 

Päivitetty 8.7.2016