Liikunta

Liikunta virkistää, auttaa jaksamaan, parantaa unen laatua, tehostaa oppimista ja pitää mm. painon kurissa ja vähentää monien sairauksien riskiä. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, selvää siis on että liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ovat merkittävät. Nuorilla liikuntasuositus on 1 1/2 tuntia päivässä, josta puolet reippaasti suoritettua liikuntaa. Pelkästään harrastustoiminta pari kertaa viikossa ei kuitenkaan välttämättä takaa tämän suosituksen täyttymistä. Liikunnan määrää voi kuitenkin lisätä monilla pienillä päivittäisillä valinnoilla, kuten vaikkapa kävelelemällä tai pyöräillen koulu ja/tai opiskelumatkan. Liikuntasuosituksen voi kerätä kokoon pienillä hyötyliikunnallisilla muodoilla.

Sen sijaan että liikunta olisi aina päätöntä itsensä loppuun ja rajoille viemistä, liikunnasta voi nauttia myös pelaamalla, tanssimalla tai millä tahansa toiminnalla, jossa voi pelata "höntsäillen" kaveriporukan kanssa. Tärkeintä on säännöllisyys, monipuolisuus ja siitä nauttiminen. Säännöllisyys tarkoittaa päivittäin liikkumista, monipuolisuus puolestaan eri liikuntamuotojen kokeilemista. Liikunta voi ja pitää myös olla hauskaa, kun puhutaan harrastamisesta, kilpa-urheilussa tavoitteet asetetaankin jo usein korkeammalle ja silloin voi asettaa itseään tiukemmille äärirajoille. Anna itsellesi aikaa kokeilla eri lajeja ja löytää omasi, älä luovuta liian nopeasti, kun kokeilet uutta. 

Oman lajin löytäminen ei ole aina helppoa, joten pohdi ensin oletko enemmän joukkue- vai yksilöharrastaja, tarvitsetko ohjausta liikkumiseen vai haluatko liikkua omatoimisesti? Oletko kiinnostunut kilpailemaan vai haluatko liikkua vain omasta ilosta? Älä luovuta uutta harrastusta liian nopeasti, anna itsellesi ja kehollesi myös aikaa tottua uuteen liikuntamuotoon vähintään kahden viikon ajan. 

Aktiivinen liikkuminen ei kuitenkaan tuota välttämättä hyvinvoivaa ja terveellistä vaikutusta, jos monipuolinen ravinnon saanti ja lepo ei ole riittävää. Jotta liikunnasta saadusta suorituksesta saa kaiken tehon irti, on huolehdittava riittävästä energian saannista sekä palautumisesta ja levosta. Liikunna ja levon välinen tasapaino on tärkeää sekä kunnon että jaksamisen kannalta. Se myös ehkäisee ylikuormitusta ja tapaturmia. 

 

 Arvio oma liikkumisesi

UKK-instituutin verkkosivuilla olevalla sovelluksella voit arvioida, kertyykö sinulle riittävästi viikoittaista liikuntaa. Samalla voit laskea, miten paljon istumista sinulle kertyy yhden päivän aikana. 

Testaa liikkumisesi tästä: http://www.ukkinstituutti.fi/testaaliikkumisesi