Terveelliset elämäntavat

Omasta terveydestään, kehon ja mielen hyvinvoinnista kannattaa pitää huolta. Terveellisen elämän peruspilareita ovat liikunta oikeanlainen ravinto, riittävä uni ja mielekäs tekeminen. 

Terveelliset elämäntavat omaksutaan jo lapsuudessa ja nuoruudessa. Kotoa tuleva malli ja esimerkki vaikuttaa usein siihen millaiseksi muodostuvat omat tottumukset terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.  Jos kotona on esimerkiksi aina huolehdittu oikeanlaisesta terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta sekä riittävästä liikunnasta, on tätä mallia helppo noudattaa myös myöhemmässä elämässä. Koskaan ei ole kuitenkaan liian myöhäistä muuttaa omia elämäntapojaan ja tottumuksiaan. Erityisesti liikunnan aloittaminen ei ole koskaan myöhäistä. 

Monipuolisessa ravinnossa on tärkeintä, että sitä nauttii sopivasti – ei liikaa tai liian vähän – ja että siinä on tarpeeksi eri ravintoaineita, kuten vitamiineja, kuituja ja proteiinia. Kasvikset kuuluvat osaksi  terveellistä ruokaympyrää ja niitä kannattaa käyttää runsaasti. Kasviksista on tarjolla paljon erialisia ravintorikkaita vaihtoehtoja, kokeile rohkeasti erilaisia makuja. Einekset ja valmisruoat ovat toisinaan kiireen keskellä helppo tapa hoitaa ruokailu, mutta niistä ei kannata tehdä jokapäiväistä tapaa. Itse tehty kotiruoka on edullisempaa, riittoisaa ja siitä tietää tarkasti, mitä se sisältää.

Unen tarve on kaikille meille yksilöllistä. Ihmisen tulisi nukkua keskimäärin noin kahdeksan tuntia vuorokaudessa. Liian vähäinen uni vaikeuttaa uuden oppimista ja keskittymistä, aiheuttaa mielialan ja vireen laskua ja voi aiheuttaa painonnousua, sillä väsynyt ihminen valitsee helpommin epäterveellisiä ruokia lautaselleen. Nukkuminen vahvistaa vastustuskykyä ja sairauksista toipumista. Moni suomalainen kärsii jossain elämän vaiheessa univaikeuksista, ja nykyään on hyvin yleistä että yhä nuorempi kärsii niistä. Jos ennen nukahtamista on pelannut tietokoneella tai  muilla  älylaitteilla ja puhelimella, tai tehnyt myöhäisen urheilutreenin, voi nukahtaminen olla vaikeaa. Ilta kannattaakin rauhoittaa ja älylaitteet sulkea reilusti ennen nukkumaan menoa. Pieni iltapala ja kevyt lukeminen auttava unen saannissa.