• Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • V
  • Y
  • Ä
Perhe- ja sosiaalipalvelut
Usein kysyttyä toimeentulotuesta

Miten toimin, kun haen ensimmäistä kertaa toimeentulotukea?

  • Voit asioida neuvonnassamme, jossa saat apua hakemuksen täyttämiseen sekä asiointiin liittyen.
  • Voit myös olla yhteydessä sosiaalipalveluiden palvelunumeroon 016 322 6701, jossa saat henkilökohtaista neuvontaa. Ajan voit varata joko käymällä sosiaalipalveluiden neuvonnassa tai soittamalla puhelinnumeroon 016 322 6701 (arkisin klo 13-15.30).
  • Lisäksi saat nopeasti neuvoa Rovaniemen kaupungin verkkoneuvontapalvelusta .
  • Täytä toimeentulotukihakemus huolellisesti ja toimita se tarvittavine liitteineen neuvontaamme.  
  • Rovaniemen kaupungin sosiaalipalvelut sijaitsevat osoitteessa Rovakatu 1.

Myös varatulle ajalle sinun on täytettävä toimeentulotukihakemus. 
Ohjeita ja vinkkejä nuorille toimeentulotuen hakijoille 

 

Kuinka kauan hakemukseni käsittely kestää?

Lain mukaan toimeentulotukipäätös on tehtävä viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Puutteellinen hakemus keskeyttää aina hakemuksen käsittelyn.

Hakemuksen ollessa puutteellinen, lähetään sinulle lisäselvityspyyntö, jossa pyydetään toimittamaan puuttuvat liitteet määräaikaan mennessä. Jos pyydettyjä liitteitä ei toimiteta, hakemus käsitellään käytettävissä olevin tiedoin ja toimeentulotuki voidaan evätä.   Kun toimitat pyydetyt liitteet määräaikaan mennessä, on päätös tehtävä viimeistään seitsemän arkipäivän kuluessa liitteiden toimittamispäivästä.

 

Mistä saan tietää, onko hakemukseni käsitelty?

Rovaniemen kaupungin verkkosivultamme näet, minkä päivän hakemukset ovat tällä hetkellä käsittelyssä.
Voit selvittää hakemuksesi käsittelytilannetta myös verkkoneuvonnan kautta tai soittamalla sosiaalipalveluihin mm. etuuskäsittelijölle (kts. yhteystiedot).

 

Miksi tililläni ei näy toimeentulotuen maksua?

Jos toimeentulotukipäätös on myönteinen, raha maksetaan tilillesi tai muille maksunsaajille, kuten esim. vuokranantajalle, 1-3 pankkipäivän kuluessa päätöksentekopäivästä.

Seuraavalle kuukaudelle myönnetty toimeentulotuki on maksussa ko. kuukauden ensimmäisenä pankkipäivänä. Toimeentulotuen maksupäivänä raha näkyy tilillä illalla pankista riippuen yleensä klo 16.00 jälkeen.

 

Laskuni on huomioitu toimeentulotukilaskelmassa menona, miksi sitä ei ole kuitenkaan maksettu?

Tutustu saamaasi päätökseen ja laskelmaan huolellisesti.  Myönnetty toimeentulotuki maksetaan yleensä hakijan tilille ja hän itse maksaa erääntyvät laskunsa.
  • Jos sinulla on kysyttävää päätöksestä, voit aina ottaa yhteyttä päätöksentekijään puhelintunnilla.
  • Jos toimeentulotuki maksetaan kokonaan tilillesi, tulee sinun itse huolehtia esitettyjen menojen maksamisesta.
  • Jos tulosi ja varasi ovat suuremmat kuin toimeentulotuessa huomioitavat menot, ei toimeentulotukea voida myöntää.

 

Päätökseni on tehty takaisinperinnällä, mitä se tarkoittaa?

Toimeentulotuki voidaan periä takaisin odotettavissa olevaa etuutta vastaan, jos sinulla on sellaisia tuloja tai varoja, jotka eivät ole käytettävissäsi toimeentulotuen hakuhetkellä. Tällaisia tuloja voivat olla esimerkiksi asumistuki, sairaus- tai työttömyyspäiväraha, joihin odotat päätöstä.

Päätöksestä käy aina ilmi se, mistä tuloista tai varoista ja miltä ajalta myönnettyä toimeentulotukea peritään takaisin. Perintäilmoitus menee automaattisesti etuuden maksajalle, eikä tämä aiheuta toimenpiteitä hakijan osalta. Mahdollisesti liikaa peritty etuus palautetaan aina hakijalle.

 

Mitä teen, kun minulla ei ole rahaa ostaa tarvitsemiani lääkkeitä?

Jos sinulla on voimassaoleva myönteinen perustoimeentulotukipäätös, ota yhteyttä päätöksentekijään puhelintunnilla ja pyydä maksusitoumus (julkisen terveydenhuollon määräämiin) lääkkeisiin. Huomioithan, että vähäiset terveydenhuollon menot, kuten käsikauppalääkkeet kuuluvat perusosalla katettaviin menoihin, eikä niitä erikseen huomioida toimeentulotuesta päätettäessä.

Mikäli sinulla ei ole voimassaolevaa toimeentulotukipäätöstä, toimita toimeentulotukihakemus välittömästi liitteineen sosiaalipalvelukeskuksen neuvontaan. Maksusitoumus lääkkeisiin on osa myönnettävää toimeentulotukea. Liitä hakemukseen myös tarvittavat reseptit/potilasohje. Jos tarvitset maksusitoumuksen lääkkeisiin mahdollisimman pian (esimerkiksi antibiootit tai muut vastaavat kiireelliset ja välttämättömät lääkkeet), niin ilmoitathan siitä meille hakemusta jättäessäsi.

 

Sain toimeentulotukipäätöksen postissa ja päätöksessä/laskelmassa on mielestäni virhe. Mitä teen?

Jos sinulla on kysyttävää tai tarkennettavaa koskien saamaasi päätöstä, ota yhteyttä päätöksentekijään puhelintunnilla arkisin klo 9-10 välillä. Päätöksentekijän yhteystiedot löydät päätöksen lopusta.  Mahdolliset virheet korjataan mahdollisimman pian yhteydenoton jälkeen. Jos olet tyytymätön päätökseen, niin voit hakea siihen muutosta päätöksen liitteenä toimitetun ohjeen mukaisesti.

Mitä teen, kun suunnittelen muuttoa? 

Toimeentulotuessa voidaan huomioida menona vuokravakuus asuntoon, jos muutolle on esittää perusteltu syy ja vuokran määrä on enintään enimmäisasumismenojen mukainen.  Vakuusasia käsitellään täydentävänä toimeentulotukena, jolloin hakijan kokonaistilanne on aina ensin selvitettävä.

  • Ota aina yhteyttä sosiaalipalveluihin ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista, jos tulet hakemaan toimeentulotukea, eikä sinulla ole omia varoja vakuuden maksuun.
  • lisätietoa vuokravakuusasiasta löydät toimeentulotuen etusivulta sekä toimeentulotukiohjeestamme!

 

Miten voin varata ajan työntekijälle?

Mikäli olet uusi asiakas tai edellisestä asioinnistasi on kulunut yli vuosi, voit varata ajan sosiaalipalvelukeskuksen palveluneuvontaan. Ajan voit varata joko käymällä sosiaalipalveluiden neuvonnassa tai soittamalla numeroon 016 322 6701 (arkisin klo 13 - 15.30). Muussa tapauksessa ota yhteyttä asuinalueesi mukaiseen työntekijään. Halutessasi Sinulle varataan aika tilanteesi selvittämiseksi tai otetaan yhteyttä seitsemän arkipäivän kuluessa.

 

Miksi työntekijäni ei vastaa puhelimeen?

  • Sosiaalipalveluiden työntekijöillä on puhelintunti arkisin klo 9-10. Puhelintunnin ulkopuolinen aika on varattu muuhun asiakastyöhön.
  • Voit jättää viestin työntekijän puhelinvastaajaan tai soittopyynnön Rovaniemen kaupungin keskuksen kautta (p. 016 3221).
  • Verkkoneuvonnassa voit esittää suoria kysymyksiä asiasi käsittelyyn liittyen. Päätöksiä ei verkkoneuvonnassa tai puhelimitse tehdä.  Verkkoneuvonnassa esitettyihin kysymyksiin pyritään antamaan vastaus saman päivän aikana.  

 

Jos tarvitset lisätietoja, voit tutustua Rovaniemen kaupungin toimeentulotukioppaaseen.