• Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • Y
  • Ä
Seniori-info

Liikuntaa tarvitaan

Liikunnan terveysvaikutuksista on paljon kiistatonta tutkimustietoa. Aktiivisesti liikuntaa harrastavat ihmiset ovat terveempiä kuin liikunnallisesti passiiviset. Liikunta on yksi tapa ylläpitää tai jopa edistää terveyttä. Terveyden kannalta riittävä liikunta on 3-4 päivänä viikossa, vähintään 30 min päivässä tapahtuvaa hengästyttävää liikkumista. Minimimäärä voidaan saavuttaa myös kolmella 10 min liikuntakerralla (lähde: Suomen Kuntourheiluliitto). Tieteellisesti on todistettu että:

Liikunta vähentää riskiä

  • kuolla ennenaikaisesti
  • kuolla sydänsairauksiin
  • diabeteksen kehittymiseen
  • korkean verenpaineen kehittymiseen
  • paksusuolen syövän kehittymiseen

Lisäksi liikunta

  • helpottaa verenpaineen alentamista ihmisillä, joilla on jo korkea verenpaine
  • vähentää masennuksen tunteita
  • helpottaa painon kontrolloinnissa
  • edesauttaa terveiden luiden, lihasten ja nivelten rakentamisessa ja ylläpitämisessä
  • edesauttaa vanhempien ihmisten toiminta- ja liikuntakykyä ja
    vähentää kaatumisen riskejä
  • edistää henkistä hyvinvointia

Liikunnan harrastaminen on tärkeää kaikissa ikäryhmissä. Liikunnan merkitystä fyysisen kunnon ja psyykkisen hyvinvoinnin ylläpitäjänä ei voi liiaksi korostaa. Liikunnasta ja terveydestä voidaan sanoakin, että ne kulkevat käsi kädessä.