Etusivu>Ajankohtaista>Rovaniemi saa huimaa mediahuomiota – näkymätön järkkäilijä häärii taustalla
  • Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • V
  • Y
  • Ä
Ajankohtaista
Ajankohtaista

Rovaniemi saa huimaa mediahuomiota – näkymätön järkkäilijä häärii taustalla

16.5.2017 11:24

Salla Tauriaisella on merkittävä rooli siinä, millaisena Rovaniemi näyttäytyy maailman tiedotusvälineissä.

Salla-web(3).jpgSalla Tauriainen kiinalaisen We are in love -televisiosarjan kuvauksissa. Rovaniemellä kuvattu jakso sai arviolta 350 miljoonaa katsojaa.

Tiedätkö Salla Tauriaisen? Et välttämättä, mutta maailman mediat tietävät. Tauriaisen tehtävä on palvella Rovaniemellä vierailevia kansainvälisiä tiedotusvälineitä, ja viime aikoina vierailijoita on riittänyt.

Vastikään Rovaniemestä ovat kertoneet muun muassa sellaiset arvostetut mediat kuin New York Times, CNN, BBC, Reuters, Die Welt ja Financial Times. Tauriaisella on merkittävä rooli siinä, missä valossa Rovaniemi esiintyy näiden medioiden jutuissa. Itse hän on tottunut väistelemään kameroita.

”Hyppään aina jonnekin kuusen alle lumipenkkaan, etten näy kuvissa”, hän sanoo.

Tauriainen työskentelee Visit Rovaniemessä, joka koordinoi Rovaniemen alueen matkailumarkkinointia. Yhtiö toimii Rovaniemen keskustassa kahdeksan vakituisen työntekijän voimin. Tilat ovat yllättävän pienet: tiivis avokonttori, jonka perällä on neuvottelupöytä ja kahvihuone.

Viime vuonna Tauriainen hoiti kollegoidensa kanssa yli sata mediavierailua, joihin osallistui yhteensä 550 ihmistä. Matkanjärjestäjät ja muut PR-vierailut mukaan lukien kävijöitä oli noin tuhat.

 

Usein pitää taipua mutkalle – mutta se kannattaa

Tiedotusvälineet tulevat Rovaniemelle pääosin omasta aloitteestaan. Vain murto-osa kutsutaan. 

Kun jokin media ottaa yhteyttä ja sanoo suunnittelevansa matkaa Rovaniemelle, Tauriainen sanoo tervetuloa. Hän listaa vierailuun liittyvät toiveet ja alkaa suunnitella matkaohjelmaa. Käytännössä hän tekee usein kaiken: järjestää kuljetukset, majoitukset ja ruokailut sekä sopii medialle kuvauksia ja haastatteluja yritysten kanssa.

Mitä maineikkaampi media, sitä todennäköisemmin Tauriainen tai joku hänen työkavereistaan vastaanottaa vieraat lentokentällä henkilökohtaisesti ja palauttaa heidät matkan päätteeksi samaan paikkaan.

Monesti Tauriainen myös toimii oppaana matkan ajan ja huolehtii, että aikataulu pitää.

”Jos media ei ole joulupukin luona kello yhdeksän aamulla, niin se aika saattaa palaa siinä.”

Tieto vierailuista tulee usein lyhyellä varoitusajalla. Esimerkiksi New York Timesin toimittaja soitti viime vuonna Lontoosta keskiviikkona, että lentäisi Rovaniemelle seuraavana päivänä. Päiväohjelman tuli olla silloin valmis.

”Yleensä pystymme tekemään sen, mitä mediat toivovat. Taivun itse usein ässämutkalle, ja saman tekevät yritykset. Olemme joustavia”, Tauriainen sanoo.

Joustavuus on kannattanut, sillä Rovaniemen saama julkisuus näkyy jatkuvana kasvuna matkailijamäärissä. Viime vuoden lopulla presidentti Sauli Niinistö myönsi Rovaniemen kaupungille ja Visit Rovaniemelle kansainvälistymispalkinnon pitkäjänteisestä markkinointityöstä matkailun hyväksi.

”Olimme otettuja ja onnellisia. Presidentin tunnustus oli palkinto koko Suomen matkailubisnekselle. Tämä ei ole enää puuhastelua vaan merkittävä elinkeino”, Tauriainen sanoo.

Tunnustuksen jälkeen myös monet talouslehdet kiinnostuivat Rovaniemestä.

 

Kiinalaismediat tavoittavat jättiyleisöjä

Tauriaisen työtahti on kiihkeimmillään marraskuun puolivälistä jouluun asti, kun mediat Australiasta Brasiliaan haluavat tehdä joulujutun Rovaniemeltä. Vierailut kestävät yleensä päivästä muutamaan päivään, mutta osa medioista haluaa nähdä enemmän. Esimerkiksi Armenian televisio viipyi viime vuonna Rovaniemellä ja lähialueilla viikon.

Joulukuun alkupuolella kaupungissa voi liikkua viikoittain 7–10 mediaryhmää, joista osa yhtä aikaa. Silloin Tauriainen lähtee töihin aamukahdeksalta ja palaa kotiin myöhään illalla. Kotiin tullessa väsyttää.

”Vieraiden kanssa pitää olla koko ajan hetkessä ja ylläpitää sellaista hypetystä, että kun sitä tekee intensiivisesti, se on kuluttavaa.”

Tauriainen saa kuitenkin voimaa siitä, että vierailijat poistuvat lähes poikkeuksetta tyytyväisinä. Hän myös tietää, kuinka arvokkaita vierailut ovat hänen kotikaupungilleen. 

”Se näkyvyys, jonka saamme medioiden kautta, on niin hurjaa, ettei meillä olisi koskaan varaa sellaiseen.”

Etenkin kiinalaisten tiedotusvälineiden jutut saavat usein jättiyleisöjä. Esimerkiksi viime vuonna Rovaniemellä kuvattu kiinalaisen We are in love -tositelevisio-ohjelman jakso sai arviolta 350 miljoonaa katsojaa.

 

Eniten kiinnostaa joulupukki

Mikä ulkomaisia toimittajia sitten kiinnostaa Rovaniemellä? Ylivoimaisesti suosituin kohde on Joulupukin Pajakylä.

”Joulupukki on tärkeä henkilö, siitä ei pääse yli eikä ympäri. 99,8 prosenttia medioista tapaa pukin, ja se tulee olemaan yksi syy tulla Rovaniemelle myös jatkossa”, Tauriainen sanoo.  

Hän tietää, että moni suomalainen vähättelee pukin arvoa.

”Se on minusta harmi. Uskon itse joulupukkiin ja toivon, että kaikki paikalliset uskoisivat. Joulupukki on maailman arvokkain henkilöbrändi ja se on meillä täällä, niin sehän on aivan uskomaton asia!”

Sitä paitsi joulupukkiin uskominen on hyvään uskomista, hän lisää.  

”Jos uskoo joulupukkiin, uskoo hyväntahtoisuuteen ja toisesta huolehtimiseen. Joulupukkiin liittyy pehmeys ja lämpö, jonka aistii ollessaan fyysisesti hänen vierellään. Voisimme jokainen uskoa siihen hyvyyteen.”

Jotain pukin vetovoimasta kertoo se, että joulun alla Joulupukin Pajakylän keskusaukiolla voi tavata melkein kenet tahansa julkkisjuontajan. Eräs brittibloggari päivitteli viime vuonna, miten hän voi törmätä CCN:n tähtitoimittajaan Richard Questiin Rovaniemellä, kun ei varmasti onnistu tapaamaan häntä missään muualla, Tauriainen kertoo.

 

Välillä luonto järjestää yllätyksen

Joulupukin lisäksi mediaa kiinnostavat talviset luontokokemukset eli revontulet, poroajelut, huskyt, moottorikelkkailu ja lumikenkäily.

Toimittajan visiitin aikana luonto ei välttämättä käyttäydy suunnitelmien mukaan: revontulia ei näy, keli on loskainen ja puissa ei ole lunta – tai poro järjestää yllätyksen.

Viime talvena kiinalainen televisio-ohjelma halusi erään julkkisparin tapaavan joulupukin Lehtojärven jäällä. Käsikirjoituksen mukaan pariskunta saapuisi jäälle huskyjen vetämänä ja oleskelisi nuotiolla, ja pukki saapuisi paikalle porojen vetämässä reessä.

Tauriainen sopi kuviot valmiiksi yrittäjien kanssa. Poroyrittäjä valitsi kuvauksiin poron, jolla oli erityisen hienot sarvet. Kuvausaamuna yrittäjä kuitenkin huomasi, että poro oli pudottanut toisen sarvensa. Yksisarvista poroa ei voitu ottaa kuviin, joten eläin piti vaihtaa.

Kiperämpi tilanne sattui, kun irlantilainen tositelevisio-ohjelma kuvasi Santavaaralla talvista videota kauko-ohjattavalla kuvauskopterilla. Monen tunnin työn jälkeen valkoinen kopteri putosi lumiseen maisemaan. Kuvausryhmä rämpi oppaan kanssa umpihangessa useamman tunnin etsimässä kameraa.

Lopulta opas keksi katsella puiden latvoja ja etsiä puuta, josta lumet olisivat tippuneet. Sellainen löytyi, ja kamera ehjänä sen juurelta.

”Kun ollaan luonnon ja eläinten kanssa tekemisissä, aina voi sattua jotain. Mutta onneksi ammattilaisilta löytyy aina ratkaisu kaikkeen”, Tauriainen sanoo.

Medioita kiinnostaa myös paikallisten arki. Kuvausryhmä voi haluta kuvata K-Marketissa tai haastatella ihmisiä Citymarketin ovella. Myös avantouinti kiehtoo.

”Vierailla on sellainen käsitys, että kaikki suomalaiset käyvät koko ajan avannossa. En kerro heille, etten ole itse koskaan käynyt vaan kannustan kaikkia menemään”, Tauriainen nauraa.

 

Rovaniemi haluaa turisteja myös kesällä – pulmana sääsket

Nyt toukokuussa matkailun ammattilainen voi viimein hengähtää. Talvisesonki on takana ja seuraavaan huippusesonkiin on aikaa yli puoli vuotta. Tekemistä riittää silti myös kesällä. Seuraavaksi Visit Rovaniemi haluaa saada mediat kiinnostumaan Rovaniemen kesästä ja syksyn revontulikaudesta.

Kesällä Rovaniemellä voi esimerkiksi harrastaa melontaa, jokiveneristeilyjä, suppausta, käydä lauttasaunassa, vierailla porotiloilla – ja tietenkin tervehtiä joulupukkia.

”Meillä on todella laaja ohjelmatarjonta kesälle, mutta se pitää tunnustaa, että matkailijat pelkäävät hirveästi sääskiä. Niiden kanssa voi kuitenkin elää ja ne eivät levitä tauteja, joten kyseessä on lähinnä mielikuvahaaste.”

Tauriaista kuunnellessa tulee olo, että sääskihaaste on selätettävissä. Mutta kuinkahan pitkään kansainvälinen media jaksaa innostua Rovaniemestä? Onko kyseessä pieni aikaikkuna, josta pitää ottaa kaikki irti?

Tauriainen uskoo, että osa kiinnostuksesta on katoavaista, mutta matkailun nousu jatkuu.  

”Niin kauan kuin meillä on joulupukki, saamme merkittävää näkyvyyttä ja Rovaniemen matkailulla menee hyvin. Ilman joulupukkia saisimme tehdä monen asian kanssa huomattavasti enemmän töitä.”