Pikkaraisella on kertynyt yrittäjänä ollessaan hyvin monenlaista kokemusta eri toimialojen, sijaintien, yhteiskunnan muutosten ja ajanjaksojen myötä. Esimerkiksi 90 -luvun lamavuosina ei yrittäjille ollut juurikaan ”tukipaketteja” tarjolla, mutta vastaavasti nykyään niitä on huomattavasti laajemmin ja helpommin saatavilla. Pikkarainen myös kokee, että yleinen myönteisyys yrittämistä kohtaan on selvästi vuosien varrella kasvanut. Yrittäjyyttä hän suosittelee kaikille, jolla on uusia ideoita ja halua tehdä töitä niiden eteen. Pikkaraisen mielestä jokaisen olisi hyvä toimia jossain vaiheessa hetken yrittäjänä, niin ymmärrys esimerkiksi siitä mistä maksettava palkka yrittäjän näkökulmasta koostuu, avautuisi paremmin. Oman kokemansa perusteella hän myös kannustaa alanvaihtoon, sillä se mahdollistaa täysin erilaisten näkemysten syntymistä ja tuo perustekemiseen taas ihan uutta virtaa.
Rovaniemessä on yrittäjän näkökulmasta potentiaalia ja etenkin muualta muuttaneena yrittäjänä hän on kokenut, että paikalliset asiakkaat ovat ottaneet hänet hyvin vastaan. Pikkarainen on paljon yhteydessä paikallisten yritysten kanssa ja kokee Rovaniemellä toimivien yrittäjien yhteishengen hyvänä. Yrittäjälle myynti on tärkeä tekijä, oli kohteena sitten sisustus tai pikaruoka. Pikkarainen on pyrkinyt tuotteesta riippumatta aina helpottamaan asiakkaan ostamista ja kokee alasta riippumatta hyvän asiakaspalvelun erittäin merkittävänä tekijänä menestykseen. Tänä päivänä hyvästä palvelusta ollaan valmiita maksamaan. Yrittäjän omaa asiakaspalvelua kuvaa hyvin esimerkki, jossa verhojen ompelun yhteydessä tarvittaessa lyhennetään samalla myös housun lahkeita.
Ikä on Pikkaraisen mielestä yrittäjyydessä vain plussaa. Yhtä lailla ikääntyminen tuo mukanaan uusia näkökulmia, jotka laajentavat perspektiiviä asioihin. Pikkarainen arvostaa monesti ikää myös työntekijävalinnoissaan, mutta ennen kaikkea pienessä tilassa työskennellessä kemioiden on oltava kohdillaan. Toki työhön pitää löytyä myös sisustussilmää ja yleisesti ryhtiä, sillä asiakaspalvelu- ja myyntityössä ei passaa olla haaveilija.
Teksin on kirjoittanut Annakaisa Jaskari (Lapin yliopiston Koulutus- ja kehittämispalvelut / ProOsaaja-hanke).