Miten voin osallistua ja vaikuttaa?

Voit osallistua strategisen yleiskaavan laatimiseen kaavatyön jokaisessa vaiheessa. Paras aika osallistua on alkuvaihe, jossa muodostetaan yleiskaavan tavoitteet. Kaavatyön alkuvaihe on vuonna 2024. Kaavatyö kestää vuoteen 2026 saakka. Saatua palautetta hyödynnetään strategisen yleiskaavan valmistelussa.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa käydään läpi osalliset ja heidän mahdollisuudet vaikuttaa kaavatyön eri vaiheissa. Lisäksi suunnitelmassa käydään läpi mm. strategisen yleiskaavan tavoitteet ja selvitykset.

  • Voit jättää palautetta palautekanavan kautta esim. kaavaprosessista sekä osallitumis- ja arviointisuunnitelmasta. Palautekanava on auki koko kaavaprosessin (2024-2026) ajan. Palautekanavaan pääset alhaalla olevasta linkistä: Anna palautetta - Strategisen yleiskaavan palautekanava.
Osallistuminen strategisen yleiskaavan eri vaiheissa

Strategisen yleiskaavan tueksi muodostetaan vuosien 2023-2025 aikana tilannekuva. Tilannekuvan muodostaminen tarkoittaa yleiskaavan kannalta tarpeellisten selvitysten laatimista. Voit tutustua tehtyihin selvityksiin ja niiden tuloksiin erillisellä sivustolla (linkki alla).

  • Voit jättää meille palautetta selvityksistä palautekanavan kautta.

Syksyn 2024 aikana laaditaan Rovaniemen tulevaisuuskuvat. Tulevaisuuskuvat kertovat, miltä Rovaniemi voisi näyttää vuonna 2050. Se toimii lähtötietona kehityskuvan laadinnalle. Tulevaisuuskuvat muodostuu yhdessä osallisten kanssa, joten sen laatimiseen tarvitsemme kaikkien kuntalaisten näkemyksiä.

Kehityskuva on visio siitä, millainen Rovaniemi haluaa olla vuonna 2050. Kehityskuva laaditaan alustavasti loppusyksystä 2024. Kehityskuvavaiheessa tehdään myös tulevaisuuspolku ja kestävyysarviointi. Tulevaisuuspolussa määritellään halutulle visiolle toimenpiteet ja seurantamittarit. Kestävyysarvioinnissa tarkastellaan kehityskuvaa ekologisesta, sosiaalisesta ja taloudellisesta näkökulmasta.

Luonnosvaiheessa laaditaan rakennemallivaihtoehdot ja yleiskaavaluonnokset. Rakennemallit tarkoittavat kartalle piirrettyjä vaihtoehtoja muun muassa siitä, missä virkistysalueet, palvelut ja asuminen sijaitsevat. Rakennemallien tarkoituksen on tuoda edellisessä vaiheessa luotu kehityskuva kartalle. Rakennemallien jälkeen tehdään yleiskaavaluonnokset. Luonnosvaiheessa arvioidaan sekä rakennemallien että kaavaluonnosten vaikutukset.

  • Yleiskaavaluonnoksiin voit tutustua kaupungin verkkosivuilla osoitteessa rovaniemi.fi/yleiskaava2050 sekä rovaniemi.fi/kaavatori.
  • Luonnokset pidetään nähtvillä 30 päivää alustavasti vuonna 2025. Nähtävilläoloaikana voit ottaa kantaa suunnitelmiin ja muuhun valmisteluaineistoon sekä esittää niistä mielipiteen. Palaute tulee antaa nähtävilläoloaikana kaupunginhallitukselle osoitteella: Rovaniemen kaupungin kirjaamo, PL 8216, 96101 Rovaniemi tai sähköpostilla osoitteeseen: kirjaamo@rovaniemi.fi.
  • Voit myös osallistua luonnosvaiheessa järjestettävään kaikille avoimeen yleisötilaisuuteen.

Ehdotusvaiheessa laaditaan yleiskaavaehdotus luonnosvaiheessa tehtyjen tarkastelujen pohjalta. Ehdotusvaiheessa kaavatyö on jo pitkällä ja yleiskaavan linjaukset ovat ratkaistuna. Yleiskaavaehdotuksen on tarkoitus valmistua alustavasti vuonna 2026.

  • Yleiskaavaehdotukseen voit tutustua kaupungin verkkosivuilla osoitteessa rovaniemi.fi/yleiskaava2050 sekä rovaniemi.fi/kaavatori.
  • Ehdotus pidetään nähtävillä 30 päivää. Nähtävilläoloaikana voit antaa muistutuksen suunnitelmiin ja muuhun valmisteluaineistoon. Muistutus tulee antaa nähtävilläoloaikana kaupunginhallitukselle osoitteella: Rovaniemen kaupungin kirjaamo, PL 8216, 96101 Rovaniemi tai sähköpostilla osoitteeseen: kirjaamo@rovaniemi.fi.
  • Voit myös osallistua ehdotusvaiheessa järjestettävään kaikille avoimeen yleisötilaisuuteen.

 

Tiedotamme strategisesta yleiskaavasta monikanavaisesti

Strategisen yleiskaavan etenemisestä ja osallitumismahdollisuuksista tiedotetaan aina kaupungin verkkosivuilla osoitteessa: rovaniemi.fi/yleiskaava2050 sekä rovaniemi.fi/kaavatori.

Lisäksi kaupunki tiedottaa Lapin Kansassa sekä kaupungin verkkosivuilla mahdollisuudesta mielipiteiden ja muistutusten jättämiseen. Mielipiteen voi jättää luonnosvaiheessa ja muistutuksen ehdostusvaiheessa. Strategisen yleiskaavan etenemistä voi seurata myös kaupungin sosiaalisen median kanavissa kuten Facebookissa ja Instagramissa.

Yleiskaavaluonnoksia laaditaan alustavasti vuonna 2025. Luonnosvaiheessa kaikki halukkaat voivat osallistua antamalla mielipiteen yleiskaavaluonnoksista ja osallistumalla avoimeen yleisötilaisuuteen. Luonnnosvaiheen ja ehdostusvaiheen yleisötilaisuudet ovat avoimia kaikille. Tulemme tiedottamaan yleisötilaisuuksista kaupungin verkkosivuilla osoitteessa: rovaniemi.fi/yleiskaava2050 ja rovaniemi.fi/Ajankohtaista. 

Vastaukset saatuihin palautteisiin
Alle on koottuna palautekanavasta saadut palautteet ja niihin kaupungin laatimat vastaukset. Tulemme huomioimaan kaikki palautteet. Jos et löydä tästä vastausta jättämääsi palautteeseen, niin se on mahdollisesti koskenut toista vireillä olevaa kaavahanketta.

Palaute: Rovaniemen kaupunkilta puuttuu toistaiseksi biodiverstiteetti-strategia, jonka tulisi olla strategisen yleiskaavan pohja-/osastrategiana. Biodiversiteetti-strategia ja siihen liittyvä toimintasuunnitelma tulisi tehdä viipymättä. Ilman näitä, strategisen yleiskaavan vaikutuksia luontoon ei voida arvioida asianmukaisesti.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Rovaniemen kaupunkistrategian 2030 mukaan kaupunki toimii kaupunkiluonnon monimuotoisuuden lisäämiseksi ja viher- ja sinialueiden ekologisen laadun turvaamiseksi. Kaupunki laatii omistamistaan metsistä selvityksen sekä kestävän kehityksen ohjelman. Osana ilmastoselvitystä kartoitetaan luonnon reunaehdot suunnittelulle. Tulevaisuuskuvassa arvioidaan skenaarioita eri kestävyystekijöiden, mm. luonnon monimuotoisuuden kannalta. Kehityskuvavaiheessa luodaan tahtotila kaupungin kehitykselle vuoteen 2050 ja arvioidaan sen vaikutuksia kestävyyden, mm. luonnon kannalta. Rakennemallivaiheessa suunnittelun reunaehtona toimii ilmastoselvityksen luontoa koskevat paikkatiedot, ja rakennemalleista tilataan ulkopuolinen vaikutusarvio.

Palaute: Luontokato on ilmastonmuutoksen ohella tärkein ihmisten asumisympäristöön vaikuttava ajuri. Rovaniemen kaupunkilta puuttuu toistaiseksi biodiverstiteetti-strategia, jonka tulisi olla strategisen yleiskaavan pohja-/osastrategiana. Biodiversiteetti-strategia ja siihen liittyvä toiminta-suunnitelma tulisi tehdä viipymättä. Ilman näitä, strategisen yleiskaavan vaikutuksia luontoon ei voida arvioida asianmukaisesti.

Vastaus: ks. edellinen vastaus.

Palaute: Kuten selvityksestä käy ilmi, on sosioekonomisesti alueilla suuria eroja. Tästä syystä esim KAS vuokra-asuntojen uustuotanto tulisi suunnata alueille, joilla on korkea sosioekonominen asema, esim. Vennivaara, Pöykkölä jne. Aiempiin vuosiin verrattuna KAS:lla on ollut paljon rivitaloja kauempana keskustasta, esim. Nivavaarassa. Nyt KAS on paljolti luopunut rivitalosta ja keskittyy kerrostaloihin, joka lisää sosioekonomista eriytyvyyttä (uudet kerrostalot kun rakennetaan alueelle jossa on alempi sosioekonominen asema). Rovaniemen Kaupunki on KAS:n suurimpia omistajia, joten halutessaan kaupunki voisi antaa määräyksen/ohjeistuksen minne KAS rakentaa ja mitä.

Itse tosiaan näkisin järkevämpänä, että KAS:n asuntojen tarjonta olisi monipuolista (eli pelkkiä kerrostaloja keskustassa ja lähialueella), eli esim. rivitaloja Vennivaaraan, Pöykkölään ym. alueille jotka ovat pääasiassa alueita joissa on tällä hetkellä pelkästään uusia omakotitaloja. Rantavitikalla/Viirinkankaalla taas on paljon opiskelijoita, joka sinäänsä loogista kun koulut alueella. Kaavalla voisi määrätä, että jatkossa mahdollisesti alueelle tulevat uudet asunnot olisivat suurempia, eli enemmän perheasuntoja. Voisi olla määräys, kuinka paljon uuden kerrostalon/rivitalon asunnosta saa olla kappalemääräisesti ja prosentuaalisesti neliöihin nähden yksiöitä ja kuinka kolmioita ja neliöitä. Alueelle varmasti kyllä muuttaisi enemmänkin perheellisiä, jos kolmioita/neliöitä olisi enemmän tarjolla, kaupungin päätöksen teolla tähän käsittääkseni voi vaikuttaa.

Vastaus: Kiitos palautteestasi liittyen asuntotuotannon monipuolistamiseen ja asuinalueiden kehittämiseen. Rovaniemen kaupunki on linjannut maankäytön ja asumisen toteuttamisohjelmassa (Maato-ohjelmassa) yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi monipuolistaa asuntotuotantoa. Selvityksessä tunnistettiin asuinalueiden eriytymiskehitys, jota voidaan hillitä toteuttamalla esimerkiksi monipuolisempia talo- ja huoneistotyyppejä alueille, joilla on alempi sosioekonominen asema. Ohjelmassa on tavoitteena lisätä perheasuntoja kerrostaloalueiden läheisyyteen, jolloin voidaan tarjota monipuolisia asumisvaihtoehtoja kaupunkilaisille. Tärkeää on myös monipuolistaa asuntotuotantoa niillä asuinalueilla, joissa on paljon omakotitaloja ja vahvempi sosioekonominen asema. Asuinalueiden eriytymisen ehkäiseminen on yksi tärkeä tavoite strategisessa yleiskaavassa. Asuinalueiden kehittymistä tullaan seuraamaan aktiivisesti ja Maato-ohjelmassa linjatut tavoitteet huomioidaan strategisessa yleiskaavassa.

Palaute: Selvityksissä olevat asuinalueen rajat antavat harhaan johtavan kuvan alueesta. Se käy ilmi jo katsomalla mm. virasto- tai opaskarttaa sekä alueen historiaa. Historiasta selviää miten ja millä tavalla asuinalueet ovat muodostuneet ja nimetty. Selvitykset mm. sosiaalisen eriytymisen osalta ovat epätarkkoja ja antavat väärän kuvan siitä, mitä aluetta se todellisuudessa tarkoittaa.

Asuinalueiden tiivistämissuunnissa myös Korkalovaara on alueena määritetty epätarkasti. Korkalovaara alkaa jo Karhunkaatajantien alkupäästä missä on mm. Korkalovaaran pallokenttä. Ei sitä muuten olisi nimetty Korkalovaaran pallokentäksi, jos se ei olisi osana Korkalovaaran aluetta. Korkalovaaran jälkeen on Karinrakan asuinalue ja sen jälkeen Länsikankaan asuinalue. On aivan uskomatonta, että ei selvitetä tai tiedosteta asioita tai alueita oikein. Korkalovaaran toimintojen selvitykset aiheuttavat todellista mainehaittaa esim. alueen asuntojen osalta. On todella valitettavaa, että tälläisista selvityksistä vielä maksetaan. Nämä selvitykset antavat osalta alueita todella väärän kuvan, niin koulutuksen, työllisyyden, kuin varallisuudenkin osalta. Myös asuntomarkkinat reagoivat niin, että selvitys vaikuttaa negatiivisesti koko alueen asuntojen hintaan, vaikka asunnoilla ei ole mitään tekemistä niiltä osin mitä nämä konsultin selvitykset tuovat esille. Sitten näitä ns. "tulitikkulaatikon kokoisia" ruutuaineistoja, ei voi muuta kuin ihmetellä. Korkalovaarasta tuodaan ja on tuotu vuosikymmenten aikana esille vain huonoa uutisointia, niin nyt nämä konsultin laatimat selvitykset eivät ainakaan paranna alueen mainetta vaan päin vastoin. On epäselvät selvitykset jatkuvat. Tiivistämisen osalta kartta-alueet ovat todella huonosti laadittuja, sekä todella epäselviä, vaikka "ammattitaitoa kai pitäisi olla", epäilen. Esim. Korkalovaaran ja Varikkotien välinen alue on osa Länsikankaan aluetta.

Keskustavision osalta mm. Korkalovaara "tai mistä sitä nyt tietää, mitä aluetta konsultti tarkoitaakaan" on aivan epärealistista, että 2 ja 3 kerroksisia -70 luvun vuokratontilla olevia useampirappuisia lamellikerrostaloja voitaisiin lisäkerroksella korottaa. Jos ei muutakaan "keksitä", niin kyllä tämäntapaiset asiat voisi jättää suosiolla pois. No, onhan se hienoa, että selvityksissä sivuja riittää. Valitettavasti ei ainakaan näillä selvityksillä mainehaitta parane Korkalovaaran ja sen muiden aluiden osalta. On myös todella valitettavaa, että asuinalueen ihmiset syyttä kärsii asuntojen liian alhaisesta hintatasosta, joka ei johdu muusta kuin mainehaitasta. "Ai se on Korkalovaarassa, no antaapa olla".

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Selvityksien tarkoituksena ei ole ollut aiheuttaa asuinalueille mainehaittaa. Esimerkiksi selvitys asuinalueiden sosioekonomisesta eriytymisestä antaa tietoa alueiden nykytilanteesta, joka taas auttaa linjaamaan tavoitteita alueiden kehittämiseen. Selvitys asuinalueiden sosioekonomisesta eriytymisestä antaa tietoa asuinalueiden välisistä suhteellisista eroista ja kehityksestä, mutta se ei mittaa alueiden välistä absoluuttista hyvinvointia ja huono-osaisuutta. Ruutuaineiston kerääminen laajalta alueelta auttaa vertailemaan asuinalueita, mutta jokaisen yksittäisen ruudun sisällä on myös sosioekonomista vaihtelua, jolloin alueita ei voida täysin jakaa sosioekonomisesti heikkoihin tai vahvoihin. Selvityksissä kartta-aineistot on laadittu laajalta alueelta ja ne toimivat lähtötietona strategiselle yleiskaavalle. Tästä johtuen kartta-aineistoista ei ole tehty liian yksityiskohtaisia, vaan kartoissa on pyritty tarkastelemaan eri asuinalueita laajemmasta näkökulmasta. Lisärakentamista kerrostalokortteleihin ja -tonteille tutkitaan tapauskohtaisesti.

Palaute: Uusiin suuriin projekteihin ei pitäisi ryhtyä ennen perusteellisiä selvityksiä, joita on syytä tehdä vielä lisää. Varsinkin tulevaisuuden kaupunkisuunnittelun periaatteita kaipaan, samoin luonnon psyykkis-fyysistä merkitystä ihmiselle.

Lähinnä aikatauluasiat ihmetyttävät. Kaupungissa on meneillään isoja ympäristöä pysyvästi muuttavia kaavahankkeita jo ennen kuin tämä 2050 visio on edes kunnolla käynnistynyt? Ilmasto-, luonto-, terveys-, asumisviihtyisyysselvitykset on vielä tekemättä ja esim. Ounasvaaran luontoa ollaan hävittämässä ja koko keskustaa varjostavia tornitaloja suunnittelemassa? Tämä samanaikaisuus ihmetyttää ja vaikeuttaa osallistumisessa.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Strategisen yleiskaavan selvitysten laadinta käynnistettiin viime syksynä 2023. Koko kaupungin tilannekuvan rakentaminen jatkuu yhä ja samalla laadimme kaupungista tulevaisuus- ja kehityskuvaa vuoteen 2050. Tulevaisuus- ja kehityskuvatyön tarkoituksena on muodostaa asukkaiden ja sidosryhmien kanssa yhteinen visio siitä, millainen kaupunki Rovaniemi voisi olla vuonna 2050. Tämä visio toimii strategisen yleiskaavan pohjana. Syksyllä 2024 käynnistyy ilmastoselvityksen laadinta, jossa linjatut tavoitteet huomioidaan myös strategista yleiskaavaa laadittaessa.

Kaupungin kaavoituksessa ei voi pysäyttää kaikkia vireillä olevia kaavahankkeita ja odottaa startegisen yleiskaavan valmistumista. Vireillä olevia asemakaavan muutoksia ohjaa aina nykyinen voimassa oleva maakuntakaava ja yleiskaava. Uusimmat strategiset linjaukset kuitenkin huomioidaan aina kaavahankkeissa, mutta strateginen yleiskaava ohjaa kaavahankkeita aikaisintaan vuonna 2026.

Palaute: Asuinalueiden tiivistämisen myötä tärkeämmäksi muodostuu lähiliikunta-alueen helppo saavutettavuus ihmisten hyvinvoinnille. Asuinalueiden tiivistäminen: Alakorkalontien eteläpuoli täytyisi kokonaan pyhittää asuinrakentamiselle ja siirtää autotehdas yms. liiketilat Alakorkalontien pohjoispuolelle. Erikoista kaupunkisuunnittelua, että joen läheisyydessä oleva upea alue, jonne aurinko paistaa pitkään iltaan, on annettu laajentua auto ja teollisuus/varasto liikkeille. Tästä alueesta saisi todella viihtyisän uuden asuinalueen ja lähellä Eteläkeskuksen palveluita, samoin kuin Lampelan alue ja rautatieaseman seutu. Miksi kaupunki haluaa laajentaa kalliisti laajalle alueelle? Jätetään vaarat rakentamatta ja pidetään ne virkistysalueina asukkaille ja matkailijoille.

Liikenneyhteydet ja palveluiden saavutettavuus: Julkiset liikenneyhteydet ovat tällä hetkellä puutteelliset, kulkevat harvoin, iltaisin ja viikonloppuisin ne eivät kulje. Jotta saataisiin asiakkaita julkisiin kulkuvälineisiin, olisiko parempi laajentaa kaupunkia rautatien läheisyyteen ja rakentaa toimiva lähijunayhteys? Olisiko mahdollista rakentaa kansi 4-tien päälle välillä Linja-autoasema-Revontuli, saataisiin keskustan aluetta yhdistettyä torin suuntaan. Julkisia liikennejärjestelyitä sujuvoittamaan linja-autoasema tulisi olla samassa paikassa rautatieterminaalin kanssa katetuissa tiloissa, jossa myös taksiasema ja ravintola. Pyöräily ja kävelysilta on hieno ratkaisu Rovaniemen keskustavisio -suunnitelmassa sekä rantaraitti Lainaanrannasta Sairaalanniemeen. 

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Kaupunki on linjannut tavoitteekseen tiivistää ja ohjata uutta asumista nykyisten palveluiden, liikenteen ja infrastruktuurin yhteyteen ennen kuin lähdetään suunnittelemaan uusia asuinalueita. Viher- ja virkistysalueiden riittävyyttä tutkitaan strategisessa yleiskaavassa. Viher- ja virkistysalueita tarkastellaan yleiskaavatyössä omana teemana. Alakorkalon eteläpuoli on merkitty asuinalueiden tiivistämisen suuntaviivat -selvityksessä “mahdollisesti muuttuvan käyttötarkoituksen alueeksi”, mikä tarkoittaa sitä, että alueen muuttamista asuinrakentamiseen tutkitaan tarkemmin kun strateginen yleiskaava on valmis. Toimiva liikennejärjestelmä ja palveluiden saavutettavuus ovat strategisen yleiskaavaan tärkeitä lähtökohtia. Tulevaisuuden liikennejärjestelmää ja palveluverkkoa pohditaan strategisen yleiskaavan tulevaisuus- ja kehityskuvatyössä. Työn etenemistä voit seurata strategisen yleiskaavan verkkosivuilla osoitteessa rovaniemi.fi/yleiskaava2050.

Palaute: Yleiskaavan laadinnassa tulee huomioida Syväsenvaaran koulukeskuksen läheisyydessä sijaitseva Ohrapellontie/Tähkäpolun hyvin harvaan asutun ison keskeisen tähän asti kaavoituksen ulkopuolelle jääneen maa-alueen kehittäminen. Alue on osin oivallista rakennuskelpoista maaperää. On hiekkaharjanteita sekä notkelmia, jotka ulottuvat ihan siltti kerroksiin saakka. Alueesta saadaan todella viihtyisä lapsiystävällinen turvallinen alue. Samoin vanhempi väestö tulee viihtymään puistomaisessa keskellä Saarenkylää sijaitsevassa ympäristössä.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Asuinalueiden tiivistämistä tutkitaan tarkemmin kun strateginen yleiskaava on valmis.

Palaute: Saarenkylässä on Myllymäentiestä lähtevän Ohrapellontien ja Tähkäpolun varrella hyvää rakentamiskelpoista maa-aluetta runsain mitoin ( arvio noin 10 ha). Tie, sähkölinjat sekä vesijohto on jo alueella. Asuintaloja alueelle on rakennettu kaikkiaan 7 kpl. Alue on hyvä saada rakennuskaavoituksen piiriin. Maapohjaa omistaa alueelta yksityiset sekä Rovaniemi. Maankäyttösopimuksilla on päästy monella paikkakunnilla erinomaisiin tuloksiin kaavoituksissa. Alue on hyvin kysyttyä asuinaluetta varsinkin lapsiperheiden osalta. Sekä tietysti ulkoilu/urheilu ihmisten keskuudessa. Sijaitseehan Napapiirin Koulukeskus läheisyydessä (Napsu). Asianmukaisella kaavoituksella alueesta tulee todella viihtyisä asuinalue.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Asuinalueiden tiivistämistä tutkitaan tarkemmin kun strateginen yleiskaava on valmis.

Palaute: Yleiskaavassa otettava huomioon matkailu siten, että sille kaavoitetaan alueet, joissa matkailu voi kestävästi kasvaa. Myös kiertotalous ja kestävä elämäntyyli on otettava kaavoituksessa huomioon. Ohjataan kaavalla ihmisten käyttäytymistä kestävämpään suuntaan.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Strategisessa yleiskaavassa huomioidaan myös matkailu ja sen kehittäminen kestävämpään suuntaan. Matkailun kasvulle sopivia alueita tutkitaan strategisen yleiskaavan rakennemallivaiheessa, jossa tarkoituksena on siirtyä tarkastelemaan kartalla kaupungin kehitystavoitteita. Kaupungilla on käynnissä myös Matkailun uusi aika -hanke, joka tuottaa tietoa strategiseen yleiskaavaan kestävämmästä matkailusta.

Palaute: Strateginen yleiskaava tarvitsee lisää selvityksiä. Vielä puuttuu selvitykset mm. biodiversiteettiin, geologiaan, vesien suojeluun ja kiertotalouden edistämiseen liittyen. Erityisesti ”Rovaniemen keskustavisio 2050” selvitykselle on nostettava hattua. Siinä ollaan hienosti huomioitu ja selvitetty tulevaisuudessa vaikuttavia asioita, kuten monet megatrendit ja kestävä kehitys. Myös kansalaisia oltiin tässä kuultu aktiivisesti, mikä oli positiivista.

Vastaus: Kiitos palautteesta. Työn edetessä tutkitaan mahdollisia lisäselvitystarpeita.

Palaute: Olen valinnut Korkalovaaran ylemmän osan nykyiseksi asuinpaikakseni, koska alue on riittävän lähellä keskusta-aluetta, mutta siinä on myös lähiluonto aivan vieressä. Jos alueelle aiotaan rakentaa strategian mukainen "tiivistyvä kaupunkikeskusta", joudun muuttamaan alueelta pois, mikäli pidän voimassa alkuperäiset kriteerini miellyttävästä asuinpaikasta: näistä ensimmäinen on lähiluonto eli metsä jossa ei lähtökohtaisesti tehdä lainkaan toimenpiteitä, ja toinen kriteeri riittävän kätevä tapa päästä tarvittaessa keskustaan. Voisin asua kauempanakin, jos viikonloppuiltaisin pääsisin myös takaisin kotiin bussilla. Korkalovaarasta taas jaksaa vielä kävellen jopa Rantavitikalle. Strategiassa tulisi huomioida myös se, jos 1) ihmiset muuttavat kauemmaksi koska tiivistyvä kaupunki ja siihen liittyvä rakentaminen ei miellytä, ja jos 2) ilta- ja yöaikaista joukkoliikennettä ei ole, minkä vuoksi laajenevaa keskustaa pakenevat alkavat käyttää henkilöautoa.

Vastaus: Kiitos palautteesta. Strategisessa yleiskaavassa tutkitaan tiivistämisen mahdollisuuksia ja asumisen ohjaamista nykyisten palveluiden, liikenteen ja infrastruktuurin yhteyteen ennen kuin lähdetään suunnittelemaan uusia asuinalueita. Viher- ja virkistysalueita tarkastellaan yleiskaavatyössä yhtenä teemana. Toimiva liikennejärjestelmä ja palveluiden saavutettavuus ovat strategisen yleiskaavaan tärkeitä lähtökohtia. Tulevaisuuden liikennejärjestelmää ja palveluverkkoa pohditaan strategisen yleiskaavan yhteydessä.

Palaute: Tehtäviä ratkaisuja ja niiden vaikutuksia tulisi nimenomaan arvioida pitkällä aikavälillä. Rovaniemen valtteja ovat ehdottomasti keskustaa lähellä oleva luonto/Ounasvaara ja hyvät palvelut suhteessa väkilukuun.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Tulevaisuus- ja kehityskuvaa arvioidaan pitkällä tähtäimellä vuoteen 2050.

Palaute: Luottamushenkilöt eivät ole selvästikään lukeneet strategisen yleiskaavan toimenpide-ehdotuksia, koska postimerkkikaava ylimitoitettuine tornirakennuksineen hyväksyttiin kaupunginhallituksessa ja valtuustossa. Tämä ratkaisu muuttaa strategisen yleiskaavankin tavoitteita, kun ydinkeskustaan tulikin liian korkeat rakennukset, vaikka tavoitteena oli tehdä ensin selvitys, mihin tornirakennukset sopisivat parhaiten.

Vastaus:  Kiitos palautteestasi. Strategisessa yleiskaavassa ei ole laadittu vielä toimenpide-ehdotuksia, sillä koko kaavatyö on aivan alkutekijöissään. Kaupungin kaavoituksessa ei voi pysäyttää kaikkia vireillä olevia kaavahankkeita ja odottaa startegisen yleiskaavan valmistumista. Vireillä olevia asemakaavan muutoksia ohjaa aina nykyinen voimassa oleva yleiskaava tai maakuntakaava. Strateginen yleiskaava ohjaa kaavahankkeita aikaisintaan vuonna 2026.

Palaute: Vaikutusten arviointi ei hirveästi avautunut ainakaan OAS:n perusteella. Mielestäni olisi tärkeää tehdä arviointia myös sosiaalliselta kannalta esimerkiksi arvioida miten kaavoitus vaikuttaa Rovaniemen kulttuuriperintöihin ja saamelaisiin.

Vastaus: Kiitos palautteesta. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa päivitetään ja tarkennetaan koko kaavatyön ajan. Yleiskaavatyössä tehdään vaikutusten arviointia mahdollisimman monipuolisesti.

Palaute: Päivälehdessä tiedottaminen. QR koodi otettava käyttöön kaava-asia kohtaisesti. Niin että QR koodilla pääsee linkistä suoraan kyseiseen kaava aineistoon ja karttoihin. Nyt tietojen etsiminen ja tarkistaminen verkosta käytännössä todella hankalaa ja hidasta, tosiasiallinen vaikuttaminen jää olemattomaksi työn ja perheen hoidon lomassa.

Vastaus: Kiitos hyvästä ehdotuksesta. Kaavoituksessa pohditaan QR-koodin käyttöönottoa.

Palaute: Palautetta tulee todennäköisesti paljon. Olisi hyvä, jos palautteisiin vastattaisiin jatkuvasti koko prosessin ajan, tällöin vältyttäisiin samojen kysymysten/palautteiden vastaamisilta.

Vastaus: Kiitos palauttestasi. Palautteisiin vastataan säännöllisesti ja ne julkaistaan kaupungin nettisivuilla osoitteessa rovaniemi.fi/osallistu2050.

Palaute: Tämä kysely on aivan hemmetin vaikeasti ymmärrettävä. Heti ensimmäinen kysymys: ”mistä haluat antaa palautetta” vastaukset ovat käsitteitä, joita ei ole tarkennettu. Emme edes tiedä mitä valitsemme kun valitsemme. Tuntuu ”gatekeepingiltä” kun vaikuttaminen on ”tavalliselle” ihmiselle melko vaikeaa. Palautteen laatukin saattaa parantua!

Osallistumis- ja arviointisuunnitelman palaute: onko se jo tehty vai pitääkö tässä antaa ehdotuksia tulevaan suunnitelmaan? Varsinainen palaute: toiveena, että Rovaniemi on muutakin kuin voittoatavoittelevia palveluita. Tällä tarkoitan Rovaniemen kustantamia ja omistamia hyvinvointipalveluita (urheilutalo, tenniskentät, pingis, jalkapallo, rullalautailu, skuuttaaminen). Köyhän / vähävaraisten harrastamisen mahdollistaminen kohtuuhintaisilla hyvinvointipalveluilla. Ilman hyvinvointia myöskään taloudellista hyvinvointia ei voida saavuttaa! Ihmisten hyvinvointi toimii kaiken pohjana.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Pyrimme parantamaan kyselyiden luettavuutta ja jatkossa tarkentamaan kysymyksiä paremmin. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on jo laadittu ja sitä päivitetään strategisen yleiskaavan edetessä. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on asiakirja, johon on kirjattu esimerkiksi strategisen yleiskaavan vaiheet ja aikataulu. Lisäksi osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa on tuotu esille, milloin osalliset voivat olla mukana kaavatyön laadinnassa. Tässä palautekanavassa voit antaa mielipiteen osallistumis- ja arviointisuunnitelman sisällöstä. (Esim. onko kaikki osalliset huomioitu, mitä selvityksiä vielä tarvitaan tai tulisiko osallistumismahdollisuuksia lisätä)
Kohtuuhintaisten hyvinvointipalveluiden turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää. Lisäksi liikuntapuistot ja virkistysalueet ovat tärkeitä asukkaiden hyvinvoinnin lisäämisessä. Strategista yleiskaavaa laadittaessa tarkastellaan viher- ja virkistysalueita yhtenä teemana.

Palaute: Mikä on oleelliset tahot, tässä asiayhteydessä? (Antakaa esimerkki ehkä?) Kiitos että palautetta kuitenkin kysytään. Olen kohdannut useamman kerran palautekyselyn, tuntuu ensimmäisen kerran 8v asumisen jälkeen että asukkailta halutaan mielipidettä. Kiitos, toivottavasti nämä auttavat. Lyhyesti: osallistuminen palautteen kautta on helpottunut ja sitä selkeästi pyydetään. Pitäkää siitä kiinni!

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Pyrimme alati kehittämään viestintää asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksista kaavoituksessa ja muutenkin kaupungin asioissa. Tässä asiayhteydessä oleellisia tahoja ovat esimerkiksi asukkaat ja maanomistajat, tunnistetut sidosryhmät ja kaupunkikonsernin edustajat sekä viranomaiset. Tahot on eritelty tarkemmin osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa, jonka löydät esimerkiksi strategisen yleiskaavan verkkosivuilta. Osoite sivuille on rovaniemi.fi/yleiskaava2050.

Palaute: Pitäkää meidät asukkaat, riippumatta taustasta, mukana suunnitelmaa ja palautteita! Kiitos, haluamme auttaa ja olla osana!

Vastaus: Kiitos palautteestasi.Pidämme kaikki asukkaat mukana strategista yleiskaavaa laadittaessa. Kehitämme saadun palautteen pohjalta jatkuvasti viestintää niin, että tieto osallistumismahdollisuuksista kulkeutuu mahdollisimman monelle taholle.

Palaute: Tällaista kaavamuotoa tarvitaan, mutta luottamushenkilöt eivät vaikuta ymmärtävän koko prosessia. Tämän johdosta strateginen yleiskaava voi jäädä vain arkistoon ilman että sillä olisi sellaista merkitystä kuin hankkeella on ollut tarkoitus.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Tavoitteena tässä kaavatyössä on, että myös luottamushenkilöt ovat koko prosessin ajan mukana. Yhteistyötä luottamushenkilöiden, kaavan laatijoiden ja asukkaiden välillä lisätään esimerkiksi työpajojen avulla. Tulevan syksyn ja talven aikana Rovaniemen asukkaille järjestetään kansalaisraateja, joihin on kutsuttu mukaan myös luottamushenkilöitä kuuntelemaan asukkaiden näkemyksiä. Kansalaisraatien tavoitteena on lisätä erityisesti asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia heitä koskettavissa asioissa. Luottamushenkilöiden mukana oleminen kansalaisraadeissa nähdään hyvin tärkeänä, jotta asukkaiden näkemykset saadaan osaksi yleiskaavaa ja päätöksentekoa.

Palaute: Miksi kaavaprosessissa ei ole huomioitu Ounasjoen itäpuolen mahdollisuuksia? kyseisellä alueella olisi loistavat olosuhteet omakotitalorakentamiseen sekä myös matkailun lisäämiseen. Lyhyt matka palveluiden äärelle.

Vastaus: Kiitos palautteesta. Strateginen yleiskaava 2050 on valmisteilla oleva koko kaupungin kattava yleispiirteinen kaava, jossa tutkitaan muun muassa elinkeinoelämän ja asumisen yhteensovittamista.

Palaute: Toivon ja vaadin, että yleiskaavan kehittymiselle annetaan aikaa, eikä nyt jo liian aikaisin tehdä kaavamuutosaloitteita vain, jotta ollaan ennen yleiskaavaa saatu muutoksia läpi. Esim. Palkisentien 47-51 kerrostalorakentaminen. Siis ei "postimerkkikaavailua!" Ja luonnon arvot päätöksiin mukaan!

Vastaus: Kiitos palautteesta. Kaupungin kaavoituksessa ei voi pysäyttää kaikkia vireillä olevia kaavahankkeita ja odottaa startegisen yleiskaavan valmistumista. Vireillä olevia asemakaavan muutoksia ohjaa aina nykyinen voimassa oleva yleiskaava tai maakuntakaava. Strateginen yleiskaava ohjaa kaavahankkeita aikaisintaan vuonna 2026.

Palaute: Huomioin, että aina uudestaan suunnitellaan postimerkkipäätöksiä, jotka voivat luonnonsuojelua koskevissa ongelmissa kumuloitua ja pahentaa kokonaistilannetta. Asukkaiden eli alueen asiantuntijoiden huolta ja ääntä ei kuunnella, vaikka heillä on jopa vuosikymnenien tieto alueesta, veden kulusta, jokaisen vuodenajan ongelmista ja ymmärrystä ongelmien ratkaisuun. Väliin tuntuu siltä, että asukkaat vain häiritsevät. Jospa voitaisiin yhdessä miettiä tilannetta, keskustella vaihtoehdoista ja ymmärtää, että kaavoittajan teot aiheuttavat unelmien särkymistä, surua ja joskus suurta rahankulua tai menetystä.

Vastaus: Kiitos palautteesta. Asukkaiden mielipiteillä on tärkeä rooli. Pyrimme jatkuvasti kehittämään osallistumisen mahdollisuuksia.

Palaute: Kaavassa tulisi huomioida uusimmat tutkimustulokset. Mitä tiiviimmin suomalaiset asuvat sitä suurempi on hiilijalanjälki. Tätä faktaa ei saa ohittaa, vaan kaavassa tulee maksimoida mm. asumisen väljyys. Tonteille on mahduttava viheralueita. Kerrostaloissa tulee esim. sijoittaa pysäköinti maan alle. Muiden tonttien tulee olla väljän kokoisia.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Viheralueiden merkitystä ilmastonmuutokseen sopeutumisessa tarkastellaan ilmastoselvityksessä.

Palaute: Keskusta-alueelle tarvitaan lisää puistoja, viheralueita. Niitä kaipaa niin luonto, eläimet ja linnut, hyönteiset että ihmiset. Puita, pensaita, kukkia ja ruohoa. Sairaalaniemi voitaisiin kokonaan antaa puistoksi. Keskustasta puuttuu kaikki orgaaninen elämä, puita ja nurmikkoa lisää. Antavat varjoa ja tuovat elämää betonin keskelle, tuottavat happea.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Kaupungin viheralueiden riittävyyttä ja niiden merkitystä ilmastonmuutokseen sopeutumisessa tarkastellaan tällä hetkellä laadittavassa ilmastoselvityksessä, joka tuottaa tietoa strategiseen yleiskaavaan.

Palaute: Toivon, että Rovaniemellä kaavoitetaan alueita ns. vihreästi eli otetaan huomioon jo olemassa olevat puustot/puistot/metsäkaistaleet, jotta rakennusten väliin jää tilaa hengittää ja kulkea. Keskustan rakentamisessa tämä viihtyvyyttä ja hyvinvointia lisäävä elementti on unohtunut. Ja kun miettii ilmastonmuutosta täysikasvuiset puut viilentävät ilmaa kuumina päivinä neljän ilmalämpöpumpun verran, joten siinäkin mielessä puita tulisi olla runsaasti joka puolella - keskustassakin. Sen sijaan, että puretaan vanhaa rakennuskantaa ja rakennetaan tilalle uutta. Rovaniemi voisi istuttaa purkupaikalle kuusipuiston ilahduttamaan sekä turisteja että asukkaita. Olisi upeaa, että keskustan puistoihin istutettaisiin hyötykasveja mm. viinimarjapensaita, joiden sadosta kaikki voisivat nauttia!

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Kaupungin viheralueiden riittävyyttä ja niiden merkitystä ilmastonmuutokseen sopeutumisessa tarkastellaan tällä hetkellä laadittavassa ilmastoselvityksessä, joka tuottaa tietoa strategiseen yleiskaavaan.

Palaute: Tämän päivän Lapin Kansassa oli artikkeli s. 4-5. Nyt illalla vasta ehdin lukea sen ja palaute pitäisi antaa jo huomiseen mennessä 14.6.24. Järisyttävää tällä aikataululla toimia. Epävirallista palautetta voi tosin antaa koko strategisen yleiskaavatyön ajan. Tämä on vain huijausta kansalaisten osallistumismahdollisuudesta koska artikkelissakin sanotaan suoraan, että pitäisi heti alkuvaiheessa päästä vaikuttamaan. Nyt se ei ole mahdollista koska suuri osa asukkaista kuten minä, näki suunnitelmat vasta tänään ja aikaa vuorokausi! Adresseja on allekirjoitettu, mielenosoituksia on ollut ja silti asukkaiden viihtyvyys ja luonto ovat tuhon omia näissä kaikissa suunnitelmissa. Ne voisi toteuttaa muualle etäämmäksi keskustasta ja sen lähiympäristöstä, mutta ei Rovaniemen rakastetuimpiin, kauneimpiin ja arvokkaimpiin paikkoihin, joihin niitä nyt on suunniteltu (esim. Mortin metsä Viirinkankaalla, Ounasvaara hotelleineen ja korkeat tornihotellit Lordin aukiolle).

Nykykielen tyypillinen karsea esimerkki on yleiskaavan tarkastelu "hankkeistettuna moduulina"! Kuka vanhempi tai iäkäs ihminen (etenkin ei korkeasti koulutettu) ymmärtää tästä jargonista yhtään mitään. Tämä turha ja liiallinen sivityssanojen käyttö pitäisi olla kiellettyä teksteissä, jotka koskevat poliittisia päätöksiä koko kansaa koskien tasavertaisen osallistumisen mahdollistamiseksi. Kielitaitoisena olen jutellut koko vuoden ulkomaalaisten (täällä asuvat ja turistit) kanssa ja he ovat aivan kauhuissaan näistä suunnitelmista! Hätähuudot Ounasvaaran puolesta kaikuvat sieltäkin suunnalta. Nyt järki käteen ja luonnon raiskaus saa loppua ja hiilinielut arvoiseensa arvoon.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Yritämme kaavoituksessa viestiä selkeämmin. Kaavoitusprosessi on vasta alkuvaiheessa ja siihen on mahdollista vaikuttaa vielä useaan kertaan kuluvan ja tulevan vuoden aikana. Karttaluonnoksia tehdään vuonna 2025. Päätöksiä siitä, mitä kartoilla tavoitellaan, ei ole vielä tehty. Päätöksiä tehdään loppuvuodesta 2024, ja tähän voi vaikuttaa esimerkiksi vastaamalla tulevaisuuskyselyyn (rovaniemi.fi/tulevaisuuskysely). Lisäksi voit osallistua sidosryhmätilaisuuksiin ja jättää palautetta palautekanavan kautta (rovaniemi.fi/yleiskaavapalaute).

Palaute: Luonnon tuhoamisen arviosta saatu jo esimakua kun lajikato etenee hurjaa vauhtia (esim. linnut vähenee, laulua ei kuule joka paikassa enään niinkuin ennen ja lajeja kadonnut) ja nyt kun hyvin laajoja sotaharjoituksia on pitkin Lappia niin nyt jo hirveää jälkeä luonnossa ja jopa rakennuksiin vaikutta saatika sitten asumisen rauhaan, joka vähenee koko ajan.

Vastaus: Kiitos palauttestasi. Strategisessa yleiskaavassa pyritään ottamaan huomioon uuden alueidenkäyttölain yleiskaavan sisältövaatimuksen luonnon ja ilmaston osalta. Strategiseen yleiskaavaan sisältyy myös ilmastomoduuli, jossa tehdään ilmastoselvitys. Selvityksessä kartoitetaan strategisella tasolla ilmastonmuutoksen kannalta haavoittuvia alueita ja ryhmiä. Ilmastoselvitys muodostaa laajan pohja riippumattomalle vaikutusarviolle. Ilmastoselvityksessä toimitaan niin, että luonnonmonimuotoisuuden vahvistaminen tullaan huomioimaan. Tiedostamme, että monimuotoisuuden vahvistamiseen tarvitaan lisäksi oma strategiansa, sillä ilmastoselvitys ei ole biodiversiteettistrategia.

Palaute: On hyvä, että asukasyhdistykset on merkitty osallisiksi, koska juuri ne yhdistykset ovat aina olleet aktiivisia Rovaniemen elinympäristön suhteen. Kulloisenkin alueen asukas lienee paras asiantuntija oman asuinympäristön suhteen.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Kyllä. Tämän vuoksi järjestämme myös kansalaisraadin, jonka tavoitteena on saada eri-ikäisten, eri asuinalueilla asuvien ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien asukkaiden näkemykset ja kokemukset mukaan kaavatyöhön. Asukasyhdistykset voivat osallistua ja vaikuttaa sidosryhmätilaisuuksien kautta. Tiedotamme sidosryhmätilaisuuksista erikseen syksyllä 2024.

Palaute: On jäänyt arvoitukseksi, mikä merkitys on asukkaiden mielipiteillä? Odotamme prosessin jatkotyöskentelyä, jossa todellinen vaikuttaminen olisi mahdollinen. Prosessin toimintakaava on kattavan näköinen ja toivottavasti myös toimii.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Asukkaiden mielipiteillä on tärkeä rooli. Pyrimme jatkuvasti kehittämään osallisuuden vaikuttavuutta, esimerkiksi tuomalla poliittiset päättäjät mukaan kansalaisraatiin kuulemaan sen keskustelua ja lopputulemia.

Palaute: Kiitos kaupungille, että voin antaa palautetta ja kuuntelette asukkaiden huolia ja ideoita suunnitelmasta. Kiitos myös tästä palautekanavasta.

  Vastaus: Kiitos palautteestasi.

Palaute: Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on kattava ja sisältää mielestäni kaikki tarpeelliset asiat. Jossain määrin se kuitenkin kaipaisi oikolukua. Kappale kolme ”Strategisella yleiskaavalla ennakoidaan tulevaisuutta” tuntui olevan vain lauseiden kirjoittamista uudelleen eri sanajärjestyksellä. Tällaisessa dokumentissa asiat on tärkeä kirjoittaa suoraan ja selkeästi, varsinkin kun tavoitteena on, että ” kaupunkilaisille olisi helpompaa ennakoida ympäristönsä tulevaa kehitystä”. Aikataulu on selkeä, mutta jossain määrin tiukka. Esimerkiksi se, että yleiskaavaehdotus on esillä vain yhden kuukauden saattaa tuottaa hankaluuksia monille asukkaille ja saattaa mennä ohi varsinkin, jos niistä ilmoittaminen ei saavuta kaikkia Rovaniemeläisiä. OAS:ssa olisi voinut vielä korostaa sitä miten pyritään vaikuttamaan siihen, että kaavoitus tukee kaupunkia luonnon heikkemisen keskellä. Miten otetaan huomioon luontokato? Ilmastonmuutoksesta on erikseen oma moduulinsa, joka on hyvä. Toivon kuitenkin, että ilmastonmuutoksen rinnalla luontokato otettaisiin yhtä vakavasti.

Vastaus: Kiitos palautteesta. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa päivitetään koko työn ajan. Yleiskaavaluonnos on nähtävillä kaavoitusmenettelyn mukaisesti 30 vrk ja nähtävilläoloajasta viestitään mahdollisimman monipuolisesti eri kanavilla. Luontokato otetaan huomioon osana ilmastomoduulia. Tämä näkyy mm. ilmastomoduulin tueksi laadituissa ilmastoselvityksissä, joiden tuloksena määriteltiin luonnon ja ilmaston asettamat reunaehdot strategiseen yleiskaavaan. Reunaehtoja noudattamalla Rovaniemi voi parantaa muutoskestävyyttä ilmastonmuutoksen tuomia haasteita vastaan ja edistää kaupunkikehitystä kestävästi, luontokadon torjunta mukaan lukien.

Palaute: Missä tästä palautusmahdollisuudesta on kuulutettu, mistä löytyy kuvat, kartat, suunnitelmat? Ei kaikki pääse Rovaniemelle katsomaan. Onko netissä? Jos ei, miksi ei...jos on, missä siitä on tiedotettu?

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Palautekanavasta on kerrottu esimerkiksi kaavoituskatsauksessa, Rovaniemen kaupungin nettisivuilla (uutinen 14.5.2024) sekä Rovaniemen kaupungin sosiaalisen median kanavissa (Facebook, Instagram).

Palaute: Onko Rovaniemen kyläyhdistykset ja asukasyhdistykset kutsuttu mukaan emailtse vain onko ollut vain joku lehtijuttu jossa ko osalliset mainitaan ja oletetaan, että se osataan tulkita kutsuksi?

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Kyläyhdistyksille ja asukasyhdistyksille lähetetään erikseen kutsut tulevaisuus- ja kehityskuvavaiheissa syksyllä ja talvella 2024-2025 järjestettäviin sidosrymhätilaisuuksiin.

Palaute: Mahdollisuuksia toki on, mutta otetaanko esityksiä vakavasti.

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Asukkaiden mielipiteillä on tärkeä rooli. Pyrimme jatkuvasti kehittämään osallisuuden vaikuttavuutta, esimerkiksi tuomalla poliittiset päättäjät mukaan kansalaisraatiin kuulemaan sen keskustelua ja lopputulemia.

Palaute: Osallistamisen puutteita mm. tiedotus ja tavoitettavuus osallistumisesta eri asukasryhmille. Saavatko kaikki asukkaat tarpeeksi tietoa osallistamisesta ja kyselystä vai onko osallistaminen liikaa vain aktiivisten ja itseohjautuvien asukkaiden varassa. Onko aika riittävä osallistumiseen. Tiedoksi päättäjille tutkimustietoa osallistamisesta ja suunnittelusta uusi väitöstyö aiheesta. https://www.mustread.fi/artikkelit/kaupunkisuunnittelu-muutoksessa-seka-yimby-etta-nimby-aktivismi-pitaa-ottaa-huomioon/

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Kansalaisraadin kautta pyrimme lisäämään tietoisuutta yleiskaavatyöstä. Lähetimme satunnaisotannalla valituille 1800 rovaniemeläiselle kutsun kansalaisraatiin. Tämän avulla työhön voi tulla mukaan ihmisiä, joille vaikuttaminen ja osallistuminen kaupungin asioihin ei ole entuudestaan tuttua ja jotka eivät aktiivisesti seuraa kaupungin kanavia ja osallistumismahdollisuuksia. Pyrimme myös kehittämään selkeää viestintää kaavatyöstä, jotta yhä useammalla olisi mahdollisuus seurata sitä. Strategisessa yleiskaavassa on ajallisesti ja osallistumismahdollisuuksien näkökulmasta laaja tulevaisuus- ja kehityskuvavaihe, jonka aikana asukkaat ja sidosryhmät pääsevät osallistumaan ja vaikuttamaan monin eri keinoin (kysely, sidosryhmätilaisuudet, palautekanava, kansalaisraati). Esimerkiksi palautekanava on auki koko yleiskaavatyön ajan eli vuoteen 2026 saakka. Pyrimme laajentamaan osallistumis- ja palautteenantomahdollisuuksia yli maankäyttö- ja rakennuslain vaatimusten.

Palaute: Tieto jää piiloon. Olisiko aika kehittää Rovaniemi -app, joka palvelisi nimenomaan asukkaita? Joka muistuttaisi ja uutisoisi että nyt on sitä ja tätä, esim. kaupungin tapahtumakalenteri yms.

Vastaus: Kiitos hyvästä ideasta. Kaupungilla on käytössä tapahtumakalenteri, jossa ilmoitetaan esimerkiksi käynnissä olevista kyselyistä. Tapahtumakalenteriin pääset tästä: tapahtumat.rovaniemi.fi. Kohdasta ”osallistu ja vaikuta” pääset katsomaan esimerkiksi avoinna olevat kyselyt. Lisäksi kaikki kaupungin avoimena olevat kyselyt sekä tulevat keskustelu- ja muut vaikuttamistilaisuudet löydät myös osoitteesta rovaniemi.fi/osallistu.

Palaute: Yleisötapahtumien ja vaikuttamis/kuulemistilaisuuksien ajankohdista on hyvä saada ennakkotietoa hyvissä ajoin!

Vastaus: Kiitos palautteestasi. Pyrimme tiedottamaan osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista hyvissä ajoin. Tiedotamme vuoden 2025 tilaisuuksista ja muista vaikutusmahdollisuuksista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Palaute: Osallistumismahdollisuuksia on mielestäni kattavasti ja siitä on tärkeää pitää kiinni. Palautekanava on hyvin toimiva ja helposti löydettävissä kaupungin sivuilta. Kansalaisraati on hyvä tapa saada Rovaniemeläisiä osallistumaan aktiivisemmin kaupunkin tulevaisuuden suunnitteluun. Järjestetäänkö kuitenkaan muita tilaisuuksia, jossa muutkin voivat keskustella ääneen kaupunkin asioita? Esim. he ketkä eivät tulleet valituksi kansalaisraatiin. Digitalisaation myötä tuntuu siltä, että kaikki halutaan aina tehdä internetissä, mutta palaute saattaisi olla rakenteellisempaa ja todellisempaa, jos järjestettäisiin haastatteluita/kyselyitä, jotka kirjoitettaisiin paperille kaupungin keskustassa/muussa paikassa missä monet viettävät aikaansa. Tämä saattaisi tavoittaa myös ihmisiä, jotka eivät varsinaisesti ole niin kiinnostuneita etsimään kyselyitä ja palautekanavia internetistä. Tällainen kohtaaminen saattaisi myös herättää kiinnostusta jatkaa kaavaprosessin seuraamista. On kuitenkin hyvää, että tiedotusta järjestetään myös Lapin Kansa -lehdessä.

Vastaus: Kiitos palautteesta. Huomioimme palautteen suunniteltaessa seuraavia vuorovaikutustapahtumia.