Vaikeavammaisten asunnonmuutostöitä ja asuntoon kuuluvia välineita ja laitteita haetaan kirjallisella hakemuslomakkeella vammaissosiaalityön palveluista. Palvelu haettaessa asiakkaalle tehdään aina palvelutarpeen arviointi, josta vastaa sosiaalityöntekijä. Sosiaalityöntekijä arvioi asunnonmuutostöiden tarpeen yhdessä asiakkaan sekä terveydenhuollon ammattihenkilön kanssa. Muutostöiden teknisistä ratkaisuista vastaa pääsääntöisesti tilaliikelaitos. Palvelutarpeen arvioinnin saamiseksi ja hakijan palvelutarvetta vastaavien palvelujen ja tukitoimien kartoittamiseksi, otetaan yhteyttä vammaissosiaalityön ohjaukseen ja neuvontaan (uudet asiakkaat) tai oman alueenne sosiaalityöntekijään. Palvelutarpeen arvioimisen jälkeen asiakasta ohjataan tarvittaessa hakemaan palveluja tai tukitoimia kirjallisella hakemuksella.
Asiakas voi myös jättää vammaissosiaalityön palveluihin kirjallisen hakemuksen palvelusta tai tukitoimesta ennen palvelutarpeen arviointia. Sosiaalityöntekijä on tällöin hakijaan yhteydessä seitsemän (7) arkipäivän kuluessa siitä, kun hakemus tarvittavine liitteineen on saapunut vammaissosiaalityön palveluihin palvelutarpeenne selvittämisen aloittamiseksi.
Hakemuksen liitteeksi tarvitaan lisäksi ajan tasalla oleva terveydenhuollon ammattihenkilön lausunto tai suositus, josta ilmenee haettavien asunnonmuutostöiden välttämättömyys tavanomaisista elämäntoiminnoista suoriutumisessa.