Laskun maksaminen
Maksun voit hoitaa joko postitse lähetetyllä laskulla tai halutessasi laskun voi saada suoraan omaan verkkopankkiin, kun olet tehnyt verkkopankissasi sopimuksen e-laskujen vastaanotosta. Voit sopia maksusuunnitelmasta laskuttajan kanssa, jos laskun maksaminen kerralla ei ole mahdollista. Laskuttajan puhelinnumero on laskussa. Erääntyneestä maksusta peritään korkolain mukainen viivästyskorko ja maksumuistutuksesta viivästysmaksua. Maksamattomat saatavat annetaan perintätoimiston perittäviksi. Asiakasmaksuista annetun lain mukaan maksut ovat suoraan ulosottokelpoisia.
Virheellinen lasku
Jos huomaat, että laskussasi on selvä virhe, ota mahdollisimman nopeasti (8 päivän huomautusajan kuluessa) yhteyttä suoraan laskuttajaan, jonka puhelinnumero on laskussa.
Maksun huojentaminen taloudellisista syistä
Asiakasmaksulain mukaan maksun alentaminen tai perimättä jättäminen taloudellisilla syillä tai elatusvelvollisuuden vaarantumisen takia koskee vain sosiaalihuollon maksuja ja terveydenhuollon maksukyvyn mukaan määräytyviä maksuja. Jos laskun maksaminen laskuttajan kanssa sovituissa erissä ei riitä keinoksi taloudellisissa haasteissa, voit hakea terveydenhuollon asiakasmaksun huojentamista vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Hakemuksesta on käytävä ilmi, mistä maksuista alentamista/vapautusta haetaan ja mistä alkaen sekä millä perusteilla. Päätöksentekoa varten selvitetään asiakkaan ja perheenjäsenten maksukykyyn vaikuttavat tiedot. Asiakasmaksun perimättä jättäminen ja alentaminen ovat ensisijaisia toimenpiteitä toimeentulotukeen nähden. Lisätietoa: Ohjeet taloudellisiin haasteisiin koskien terveydenhuollon kiinteää asiakasmaksua ja maksukyvyn mukaan määräytyvää asiakasmaksua
Laskun muutoksenhaku
Terveydenhuollon asiakasmaksusta annettuun päätökseen tai laskuun voit hakea oikaisua perusturvalautakunnalta kirjallisella oikaisuvaatimuksella. Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen/laskun tiedoksisaantipäivästä. Päätöksen katsotaan saapuneen asianosaisen tiedoksi seitsemäntenä päivänä siitä, kun päätös tai lasku on postitettu, ellei asiassa muuta näytetä. Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava päätös/lasku, johon vaaditaan oikaisua sekä se, millaista oikaisua vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan. Oikaisuvaatimus tulee toimittaa kaupunginkirjaamoon viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen aukioloajan päättymistä. Lisätietoa: Laskun oikaisuvaatimusohje kiinteästä terveydenhuollon asiakasmaksusta