Oppimäärän yksilöllistäminen edellyttää, että oppilaan koulunkäynnistä tehdään pedagoginen selvitys, joka sisältää arvion oppilaan erityisen tuen tarpeesta. Yksilöllistäminen perustuu myös psykologin lausuntoon.
Ennen oppiaineen oppimäärän yksilöllistämistä on oppilaan saatava tehostettua tai erityistä tukea kyseisessä oppiaineessa. Oppiaineen tavoitteita tulee eriyttää painoalueittain. Painoalueiden mukaiset ydintavoitteet ja -sisällöt otetaan huomioon arvioinnissa. Mikäli oppilas näillä tukitoimilla saavuttaa arvosanan 5, ei oppiaineen oppimäärää ole välttämätöntä yksilöllistää. Rovaniemellä edellytetään psykologin arvio ennen yksilöllisen oppimäärän asettamista. Yksilöllisen oppimäärän vaikutus jatko-opintoihin tulee selvittää oppilaalle ja huoltajille.