Uimahalli Vesihiisi

Rovaniemen uimahalli Vesihiisi tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet erilaisen vesiliikunnan harrastamiseen.

Tuolijumppa

Tuolijumpassa jumpataan musiikin tahdissa tehden liikkeitä seisten sekä istuen. Tunti etenee alkulämmittelyn jälkeen monipuolisten lihaskuntoliikkeiden kautta loppuvenyttelyihin. Tunnilla käytetään usein apuna välineitä (keppi, kuminauhat, käsipainot). TASO 1 (kevyt), SANU:n tuolijumppa TASO 2 (reipas)
Kuntojumppa parantaa kestävyyttä ja lihaskuntoa, sekä lisää kehon liikkuvuutta. Alun askelluslämmittelyssä myös luut saavat monipuolista liikuntaa. Tunnilla keskitytään lihaskunnon ylläpitämiseen ja kehittämiseen monipuolisten seisten ja patjalla tehtävien liikkeiden avulla. Jumppa on raskas ja nopeatempoinen. TASO 2-3 (reipas/haastava)

Kehonhuoltotunti

Kehonhuoltotunnilla keskitytään kehon liikkuvuutta lisääviin ja kehoa avaaviin liikkeisiin. Tunnilla vahvistetaan ryhtiä ylläpitäviä lihaksia sekä syviä lihaksia. Liikkeitä tehdään seisten ja lattiatasossa. Tasapaino, koordinaatio ja venyttely ovat tärkeässä roolissa. TASO 1-2 (kevyt/reipas)

Kuntosalitunti

Kuntosalitunnilla tehdään lihaskuntoa ylläpitäviä ja parantavia harjoitteita kuntosalilaitteiden ja lihaskuntoliikkeiden avulla. Ohjaajan opastamana on turvallista harjoitella. Tunti sisältää lyhyen alkulämmittelyn ja loppuvenyttelyt. TASO 2-3 (reipas/haastava). Keskiviikon klo 10 kuntosali on taso 1 (kevyt) ja paikan vaihtoihin on enemmän aikaa.

Voimaa vartaloon

Voimaa vartaloon on haastava lihaskuntotunti. Tunnilla tehdään lyhyt alkulämmittely sekä monipuolinen lihaskuntoharjoitus eri välineillä. Tunnin aihe vaihtelee ja tutuksi tulevat mm. käsipainot, kehonpainoharjoittelu ja kuntopiiri. TASO 3 (haastava)
Lavis-lavatanssijumppa on lavatanssiaskeleiden ja jumpan hauska ja hikinen välimuoto. Lavis-tunnilla jumpataan esim. jenkan, humpan, cha chan ja jiven askelin. TASO 3 (haastava)

  • Keltakangas = Keltakankaan liikuntahalli, Viirinkankaantie 1, 96300 Rovaniemi. Käynti alapihalta, talon päädystä.
  • Rovalan Sali = Rovalan liikuntasali 5, 96100 Rovaniemi
  • Keskuskentän muli-sali = Poromiehentie 2, 96100 Rovaniemi
  • SaNu = Saarenkylän Nuorisoseuran talo, Napapiirintie 10, 96900 Rovaniemi
  • Rollohalli & HopLop kuntosali = Napapiirintie 14, 96900 Rovaniemi
  • Uimahalli Vesihiisi = Nuortenkatu 11, 96100 Rovaniemi
  • Meltauksen koulu = Opinpolku 12, 97340 Meltaus
  • Tapionkylän kylätalo = Tapionmutka 36, 97280 Tapionkylä
  • Yläkemijoen koulu = Vanttauskuru 5, 97625 Vanttauskoski
  • Rautiosaaren koulu = Huhtavainiontie 4, 97110 Rautiosaari
  • Muurolan Totto-halli = Kosteenranta 1, 97140 Muurola

Yhdistykset ja järjestöt liikuttavat myös. Jäsenmaksulla/pienellä lisämaksulla pääsee mukaan liikuntatoimintaan. Yhdistykset/järjestöt järjestävät mm. vesi- ja kuntojumppaa, bocciaa, kuntosalia, ulkoilua. Yhdessä tekeminen on yhdistysten parhainta antia!

Yhdistysten yhteystiedot:

Rovaniemen eläkeläiset ry 044 584 9829 eilamirjamikiviniemi@gmail.com

Eläkeliitto Roi 040 545 4391 martti.kemppinen@hotmail.com

Rovaniemen seudun eläkkeensaajat ry 040 415 2922 lmerilainen50@gmail.com

Rovaniemen eläkeläisten yhteisöjärjestö ry  raili.kerola@pp.inet.fi

Erityislasten Omaiset ry 040 197 5050 eveliina@erityislastenomaiset.fi

 Kynnys ry Lapin aluetoiminta 040 940 1968 ulla.sauvola@samat.kynnys.fi

 Lapin aivoyhdistys ry 0400 691 924 marja-leena.laiho@pp.inet.fi

 Lapin Allergia- ja Astmayhdistys ry 016 310 696 lapinallergia@gmail.com

 Lapin alueen Epilepsiayhdistys ry 0400 930867 lappi.epilepsia@gmail.com

 Lapin Kipu ry 044 743 1064 lapinkipuyhdistys@gmail.com

 Lapin Kilpirauhasyhdistys ry 040 1371881 satu.saari@lapinkilpi.com

 Lapin Läänin Lihastautiyhdistys ry 0400 693 024 jarmo.vattulainen@gmail.com

 Lapin neuroyhdistys ry 0400 954419 mslappi@gmail.com

 Lapin Muistiyhdistys ry 040 508 0482 toimisto@lapinmuistiyhdistys.fi

 Lapin munuais- ja maksayhdistys 040 5370 053 raija.yrjanheikki@pp.inet.fi

 Lapin Psoriasisyhdistys ry 040 8675248 hannele.kymalainen@gmail.com

 Napapiirin Hengitysyhdistys ry 016 314 910 napapiiri@hengitysyhdistys.fi

 Pohjois-Suomen Syöpäyhdistys ry 0400 944 267 hannele.selkala@pssy.org

 Rovaniemen Invalidit ry 0400 107 293 rovaniemen.invalidit@gmail.com

 Rovaniemen Kehitysvammaisten 0400 399116 matti.valiahdet@gmail.com 

 Tukiyhdistys ry

 Rovaniemen keliakiayhdistys ry 0400 500 255 heikki.savukoski@pp.inet.fi

 Rovaniemen Kuulo ry 044 060 5173 rovaniemenkuulo@gmail.com

 Rovaniemen Näkövammaiset ry 0400 954251 anja.maunula@pp.inet.fi

 Rovaniemen Reumayhdistys ry 044 315 8055 rovaniemen.reumayhdistys@gmail.com

 Rovaniemen Seudun Diabetesyhdistys ry 050 341 8552 roi.diabetes@gmail.com

  • Liikuntaryhmät eivät kokoonnu viikolla 10 ja 42, eikä pyhäpäivinä
  • Välttäkää hajusteiden käyttöä tunneilla
  • Liikuntatunneille on hyvä pukeutua joustaviin liikuntavaatteisiin ja käyttää jalassa jumppakenkiä tai – tossuja
  • Kuntosalilla suositellaan hikipyyhkeen käyttöä, jotta vältetään laitteiden likaantuminen
  • Oma vesipullo ja jumppapatja mukaan!
  • Osallistuthan tunneille vain terveenä, muistat toteuttaa hyvää käsi- ja yskimishygieniaa
  • Pidätämme oikeuden kaikkiin muutoksiin
  • Liikuntapalvelut EI vakuuta osallistujia. Osallistujille suositellaan omaa tapaturmavakuutusta.
Voimaa vanhuuteen – Valtakunnallinen iäkkäiden terveysliikuntaohjelma
Ryhmät ja toiminta
Voimaa vanhuuteen infosta löydät alustavaa tietoa syksyn 2020 toiminoista. Näillä näkymin toimintoja pysytytään jatkamaan syksyllä.
Toimintoja jatketaan pääosin keväällä ryhmissä olevien kanssa, koska kausi jäi pahasti kesken, mutta aina mukaan mahtuu muutama uusi.
Lisätietoa saat kysymällä liikuntakoordinaattori Tommi Kanalalta, 040 5456671

Voimaa vanhuuteen on ikäihmisille suunnattu terveysliikuntaohjelma.
Tavoitteena on kehittää ja lisätä iäkkäille tarkoitettua liikuntaneuvontaa, lihasvoima- ja tasapainosisältöistä ohjattua liikuntaa ja arkiliikunnan mahdollisuuksia sekä ulkoilua. Lisätä ikäihmisten matalankynnyksen liikuntaa, ja juurruttaa hyviksi havaittuja tapoja toimintaan.

Päämääränä on edistää kotona asuvien, toimintakyvyltään heikentyneiden ikäihmisten (75+) itsenäistä selviytymistä ja elämänlaatua terveysliikunnan avulla.
Toiminnassa olevia ryhmiä; tasapainoryhmät 3 ryhmää. Keskuskentän musiikkiliikuntasali 2 ryhmää, Saarenkylä / HopLop yhteistyö 1 ryhmä.
Voimavalmennus; voimaharjoittelu kuntosaleilla 2 ryhmää. (Kunnon Paikka ja Nautilus Gym, uimhalli Vesihiiden yhteydessä)

Toimintaa toteutetaan poikkisektorisena yhteistyönä. Yhteistyöryhmässä toimijoita on mm. Rovaniemen kaupungin vapaa-ajan palveluista ja liikuntapalveluista sekä kansalaisopistosta, Rovaniemen kaupungin perusturvasta ja kuntoutuksesta, Ikäihmistenpalveluista, Rovaniemen eläkeläisten yhteisjärjestö ry:stä (REY), Rovaniemen seurakunnasta sekä Rovaniemen Neuvokkaasta.

Toiminta on maksutonta, ohjattua matalan kynnyksen liikkumista ja liikuntaa.
Toiminnoilla pyritään edistämään ikäihmisten jaksamista ja hyvinvointia kotona sekä arjessa.

Voimaa vanhuuteen toiminnot alkavat ma 14.9.2020. (Oikeudet muutoksiin pidätetään) 

Voimaa vanhuuteen toiminnat - 2 ryhmää

Voimavalmennus ryhmä 1 – Nautilus Kuntokeskus & Uinti (Uimahalli Vesihiisi, Nuortenkatu 11)
maanantai klo: 11-12.             (aloitus ma. 14.9.2020)
keskiviikko klo: 11-12

Voimavalmennus ryhmä 2 – Kunnon Paikka (Rovakatu 23)
tiistai klo:11-12                         (aloitus ti. 15.9.2020)
torstai klo:11-12

Voimavalmennus ryhmä 3 – Kunnon Paikka (Rovakatu 23)
tiistai klo:12-13                         (aloitus ti. 15.9.2020)
torstai klo:12-13
Voimavalmennus on turvallista liikkumista ja lihaskunnon parantamista kuntosalilaitteiden avulla. Pääasiassa jalkalihasten voiman kehittäminen.
Ryhmä max 10hlö pienryhmä, kokoontuminen 2 kertaa viikossa, 1 tunti kerrallaan, 3kk ajan. 
Osallistujalle maksuton, ilmoittauduttava ennakkoon, ei vaadita aiempaa kokemusta liikunnasta.

Tasapainoryhmät - 3 ryhmää

Keskuskenttä Musiikkiliikuntasali – ryhmä 1 (aloitus ke. 16.9.2020)
keskiviikko klo: 12-13
perjantai klo: 12-13

Keskuskenttä Musiikkiliikuntasali – ryhmä 2 (aloitus ke. 16.9.2020)
keskiviikko klo: 13-14 
perjantai klo: 13-14
(Keskuskenttä musiikkiliikuntasali Poromiehentie 2, sisäänkäynti porttikongista)

HopLop & RolloHalli Saarenkylä – ryhmä 3 (Napapiirintie 14)
tiistai klo: 13-14, 1 kerta/vko (aloitu s ti. 15.9.2020)
Tasapainoryhmissä kehitetään tasapainoa ja jalkalihasten voimaa erilaisten liikkeiden, harjoitteiden sekä tasapainoratojen avulla.
Ryhmäkoko max. 15hlöä. kokoontuminen 1-2 kertaa viikossa, 1tunti kerrallaan, 3kk ajan.
(Ryhmät toteutuvat mikäli osallistujia saadaan riittävästi)

 

Toimintatuokiot/taloyhtiöjumpat ovat tällähetkellä tauolla Koronan takia, toimintaa pyritään jatkamaan syksyllä 2020.
Sivulle päivitetään kun toiminta on jälleen käynnissä.

Toimintatuokiot/taloyhtiöjumppa on maksutonta lähiliikuntaa ikäihmisille. Toiminta on taloyhtiön tiloissa toimiva toimintatuokio/jumppakerho, johon saa maksutta osallistua.
Toiminta pitää sisällään mm. jumppaa, askartelua, käsitöitä, livemusiikkia, aivojumppaa, pelailua ja järjestövierailuja. Toiveita saa myös esittää ja ohjelma räätälöityy taloyhtiön mukaan.
Ohjaajana toimii kotihoidon työntekijä, lähihoitaja tai mahdollisesti vertaisohjaajakoulutuksen käynyt ikäihminen.

Rovaniemen kaupungin liikuntapalvelut ja Perusturvan kotihoito tarjoavat yhteistyössä toimintatuokioiden tueksi jumppaohjeita, valmiita tiedotepohjia, materiaaleja sekä apua ja neuvoja matkan varrella.

Jos kiinnostus toimintatuokiota kohtaan herää, ota yhteyttä – voit halutessasi itse kouluttautua ohjaajaksi tai ilmoittaa taloyhtiösi halukkuuden päästä toimintaan mukaan.

Tällä hetkellä Rovaniemellä on useita toimivia toimintatuokioita/taloyhtiöjumppia, jotka viikoittain liikuttavat kymmeniä ikäihmisiä.

Taloyhtiöt:

  • Kansankatu 11: tiistai klo 12.30-13.30, kellarin kerhotila
  • Kansankatu 16 (ti klo 14-15, kerhotila) – Ryhmä täynnä!
  • Kairaportti: keskiviikko klo 13-14, 3. kerroksen aula
  • Kaartokatu 1-3: torstai klo 13-14, A-rapun kellarin kerhotila
  • Nahkurinpolku 5: perjantai klo 11-12, kerhohuone  
  • Asemieskatu 3 (pe klo 13-14, kellarin kerhotila) – Ryhmä täynnä!
Senioriliikunnan vertaisohjaajatoiminta tai Vertaisveturi ohjaaja tai avustaa taloyhtiöjumppaa, toimintatuokioita, liikuntaa tai esimerkiksi ohjaa kyläjumppaa.

Vertaisohjaajia koulutetaan liikuntapalveluiden toimesta.
Vertaisohjaajakoulutus on iäkkäiden voima- ja tasapainoharjoittelun -koulutuskokonaisuus

Koulutusohjelma sisältää seuraavat aihealueet:
• Ikääntyvien liikunnan laatukysymykset
• Iäkkäiden liikunnan ohjaaminen
• Vertaistuen edistäminen iäkkäiden liikunnassa
• Lihasvoima- ja tasapainoharjoittelun perusteet ja harjoittelun vaikutukset liikkumiskykyyn
• Lihasvoiman ja tasapainon mittaaminen, tulosten tulkinta
• Iäkkään ihmisen voima- ja tasapainoharjoittelu arkielämässä
• Yksilöllisten ja ryhmässä tapahtuvien harjoitteluohjelmien valinta ja toteutus
• VoiTas -harjoitteluohjelmia

Koulutus antaa valmiudet iäkkäiden voima- ja tasapainoharjoittelun laadukkaaseen ohjaamiseen.
Koulutuksen kesto: 20h

Koulutus on osa Iäkkäiden voima- ja tasapainoharjoittelu (VoiTas) -koulutuskokonaisuutta,
joka on kehitetty Ikäinstituutin koordinoimassa Voimaa vanhuuteen -iäkkäiden terveysliikunta-ohjelmassa.
Lisätietoja toiminnasta ja ilmoittautumiset ryhmiin liikuntakoordinaattorilta
Tommi Kanala
040 545 6671
tommi.kanala(at)rovaniemi.fi

Rovaniemen kaupunki valittiin 2017 Ikäinstituutin mentoroimaan Voimaa vanhuuteen -hankkeeseen.
Toiminnalla pyritään edistämään kotona asuvien ikäihmisten toimintakykyä voima- ja tasapainoharjoittelun avulla. Lisätään matalankynnyksen liikuntaa. Hanke päättyy joulukuussa 2020.

Voimaa vanhuuteen toteutetaan poikkisektorisena yhteistyönä. Yhteistyöryhmä koostuu toimijoista joita mm. Ikäinstituutti, Rovaniemen kaupunki liikunta ja vapaa-ajan palvelut, perusturva ja kuntoutus, kansalaisopisto, Rovaniemen eläkeläisten yhteisjärjestö ry (REY), Rovaniemen seurakunta sekä Rovaniemen Neuvokas.

Voimaa vanhuuteen – iäkkäiden terveysliikuntaohjelman päämääränä on edistää kotona asuvien, toimintakyvyltään heikentyneiden ikäihmisten (75+) itsenäistä selviytymistä ja elämänlaatua terveysliikunnan avulla.
Toimintakyvyn heikkoudella tarkoitetaan esimerkiksi ennakoivia liikkumisongelmia, kävely- ja tasapainovaikeudet, alkavia muistisairauksia tai lievää masennusta, jotka voivat johtaa liikkumisen rajoittumiseen ja avun tarpeen lisääntymiseen.
Terveysliikunta on osoitettu tehokkaaksi ja edulliseksi tavaksi edistää iäkkäiden ihmisten hyvinvointia laaja-alaisesti. Tavoitteeseen edetään kehittämällä ja lisäämällä iäkkäille tarkoitettua
lihasvoima- ja tasapainosisältöistä ohjattua liikuntaa - Voimavalmennusta ja tasapainoryhmiä
liikuntaneuvontaa
arkiliikunnan mahdollisuuksia ja ulkoilua - Kuntokierrot ja kuntikävelyt ulkona

Voimaa vanhuuteen toiminnot ovat ensisijaisesti suunnattu liikunnallisesti passivoituneiden, toimintakyvyltään heikentyneiden ikäihmisten 75+ toimintakyvyn edistämiseen.

Toimintaan pääsyn kriteerejä: Ikä 75+, toimintakyvyn heikentyminen (tapauskohtaisesti). Toimintakykyä mitataan erilaisilla testeillä.

Voimaa vanhuuteen toiminta on maksutonta.