3500asiakasta siirtyy TE-toimistosta kaupungin palveluiden piiriin Rovaniemellä
25aluetta mukana valtakunnallisessa kokeilussa
118 kuntaa tai kaupunkia osallistuu kokeiluun

Tavoitteena entistä paremmat palvelut

Työllisyyden kuntakokeilujen tavoitteena on nykyistä tehokkaammin edistää työttömien työnhakijoiden työllistymistä ja kouluttautumista sekä tuoda uusia ratkaisuja osaavan työvoiman saatavuuteen. Kokeiluissa kehitetään palveluja, jotka tukevat työnhakijan työllistymistä sekä palvelumalleja, joissa asiakkaan tilanne ja palveluntarve huomioidaan yksilöllisesti.

Kuka on työllisyyden kuntakokeilun asiakas?

Työllisyyden kuntakokeilun asiakkaiksi siirtyvät työttömät työnhakijat, työllistettynä olevat ja työllistymistä edistävissä palveluissa olevat työnhakijat, joiden kotikunta on kokeilualueella ja jotka:

  • eivät täytä ansiopäivärahan saamisen edellytyksiä tai
  • ovat alle 30-vuotiaita, maahanmuuttajia tai vieraskielisiä henkilöitä.

Rovaniemen kaupunki vastaa työllisyys- ja yrityspalveluiden järjestämisestä kokeilun asiakkaille.

 

Miten ilmoittaudun työnhakijaksi?

Ilmoita kaikista muutoksista tilanteessasi Oma asiointi -palveluun, esimerkiksi jos aloitat työt, opinnot tai yhteystietosi muuttuvat. Jos kuulut työllisyyden kuntakokeilun asiakkaaksi, saat siitä tiedon henkilökohtaisesti.

Kokeilun asiakkaaksi siirtyminen tapahtuu automaattisesti eikä sinun tarvitse olla yhteydessä kotikuntaasi tai TE-toimistoon erikseen sen vuoksi.

Kokeilun aikana uusi työnhakija ilmoittautuu Lapin TE-toimistoon. Käytössä on sähköinen Oma asiointi -palvelu. TE-toimisto ohjaa kokeilun piiriin kuuluvat asiakkaat kunnan asiakkaiksi. Asiakkuus kestää koko kuntakokeilun ajan. Jos asiakas esimerkiksi työllistyy määräaikaisesti ja palaa takaisin työnhakijaksi, hän ohjautuu edelleen kokeilun asiakkaaksi.

 

Asiakkaan muistilista

  • Jos olet sopinut aiemmin TE-toimiston kanssa työnhakuun liittyviä tapaamisia, palveluja tai tehtäviä, muista hoitaa ne määräajassa. Näin työttömyysturvaasi ei tule katkoksia.
  • Jos tarvitset apua tai sinulla on kysyttävää, voit soittaa valtakunnalliseen henkilöasiakkaiden puhelinpalveluun, p. 029 502 5500 (ma-pe klo 9.00-16.15) tai jättää yhteydenottopyynnön Oma asioinnin kautta.
  • Kiireellisissä asioissa voit myös soittaa kuntakokeilun päivystysnumeroon p.040 649 2215 (ma-pe klo 9.00-16.00).

Henkilökohtaista palvelua työnhaun tueksi

Tavoitteena on entistä asiakaslähtöisemmän palvelumallin rakentaminen, jossa asiakkaan tilanne sekä työhön liittyvät toiveet ja tavoitteet kartoitetaan yksilöllisesti yhdessä asiakkaan kanssa. Asiakkaille nimetään asiakasvastaava, joka  kartoittaa asiakkaan osaamista, auttaa löytämään vaihtoehtoja ja tukee asiakasta tavoitteiden toteuttamisessa. Palvelumallissa hyödynnämme laajasti eri toimijoiden osaamista ja palveluita asiakkaan parhaaksi.

Palvelut työllisyyden kuntakokeilun asiakkaalle

Palveluihin kuuluvat tutut työllistymistä edistävät palvelut, kuten:

  • työnvälitys,
  • tieto- ja neuvontapalvelut,
  • ammatinvalinta- ja uraohjaus,
  • palkkatuki,
  • starttiraha alkavalle yrittäjälle,
  • työnhaku- ja uravalmennukset,
  • työvoimakoulutus,
  • työ- ja koulutuskokeilu,
  • asiantuntija-arvioinnit ja
  • omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella.

Työllisyyden kuntakokeilu tarjoaa myös kotoutumislain mukaisia kotoutumispalveluita.

Lisäksi kunnat voivat järjestää asiakkailleen kuntakohtaisia työllistymistä edistäviä ja tukevia palveluita. Asiakasvastaava auttaa sinua oikean palvelun löytämisessä ja siihen ohjautumisessa.

 Rovaniemen kaupungissa Ohjaamon ja Osaamon palvelut ovat käytössä kaikille työnhakijoille, myös kuntakokeilun asiakkaille.

Työllisyysasioissa sinua palvelee

Rovaniemen kaupungin työllisyyspalvelut

Työllisyyspalvelut kokoaa yhteen Rovaniemen kaupungin kuntatyöllistämisen, työllisyyden kuntakokeilun, Ohjaamon ja Osaamon palvelut.

Aiheeseen liittyviä uutisia

Liittyvät sivut