Kouluruoka ei lopu rovaniemeläiskouluissa kesken - Tutustu ruokapalveluiden rautaisiin ammattilaisiin

Julkaistu 6.5.2021 11:00

Koululounas ei ole yhdentekevä, sillä se kattaa kolmanneksen päivän ravintoaineiden ja energian tarpeesta. On aika tuoda esille Rovaniemen kaupungin ruokapalveluiden ammattilaisia, joiden ansiosta kouluruoka valmistuu kellon- ja eurontarkasti.

IMG_2645.jpg
Kokki Minna Maaninen tuntee tekevänsä merkityksellistä työtä. Tässä hän valmistaa punaherukkapuuroa tehokkaalla pumpulla, joka on ensimmäinen laatuaan koko Suomessa. Kairatien huipputekninen monitoimikeittiö ruokkii yli 10 000 kouluruokailijaa joka arkipäivä.

Maksutonta kouluruokaa on saatu nauttia Suomessa lakisääteisesti jo vuodesta 1948. Vuosikymmeniä sitten kouluissa syötiin lähinnä velliä tai puuroa, mutta nykyisin ruokalistalla on vaihtelevuutta lähes jokaiseen makuun.

Trendiruokiakin listalle tulee oppilaiden toiveiden mukaan. Rovaniemellä uusina ruokalajeina listoille ovat nousseet muun muassa nuudelit ja wokit. Samoin erilaiset pastaruoat ovat nousseet perinteisen makaronilaatikon rinnalle.

Kouluruokailu ja sen käytännön toteutus on kuntien ja koulujen itsenäisesti järjestettävissä. Rovaniemi hankkii ruokapalvelut omalta sisäiseltä palveluntuottajalta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaupungin eri palvelualueet toimivat tilaajana ja ruoka- ja puhtauspalvelu toimii tuottajana.

 

Tiesitkö, että joka päivä Rovaniemen kaupungin ruokapalvelu valmistaa aterioita

- Kouluille 7046 kpl
- Varhaiskasvatukseen 5372 kpl
- Kokopäivähoidon asiakkaille 1674 kpl
- Kotipalveluun 344 kpl
- Erityisruokavaliota 300-400 kpl

kouluruoka.JPG

Huhtikuisena torstaina Korkalovaaran koululla lautaselle oli valittavana juuresstroganoffia ja täysjyväfusillipastaa. Toisena lounasvaihtoehtona oli tuolloin tonnikalakastiketta tai kasvispyttipannua.

He huolehtivat lastemme ruokailuista

Minna Maaninen
Ammatti:
Kokki
Työpaikka: Kairatien monitoimikeittiö Mesimarja, jossa työskennellyt kuusi vuotta. Sitä ennen Rovaniemen kaupungintalon henkilöstöravintolassa.

1. Mitä kuuluu työtehtäviisi?
Valmistan ruokaa ja välipaloja kouluille ja päiväkodeille joko kylmäkeittiössä tai lämpimässä keittiössä. Lisäksi tiimimme valmistaa päivällisiä vuoropäiväkoteihin. Joka päivä käsistämme lähtee jakoon lähes 11 000 annosta.

2. Mitä tietoja ja taitoja tulee työssäsi hallita / osata?
Aiempaan henkilöstöravintolauraani verrattuna tämä on paljon teknisempää, jopa tehdasmaisempaa. Tässä työssä tulee hallita erilaisia isoja koneita ja laitteita. Esimerkiksi tänä aamuna valmistui 600 litraa tonnikalakastiketta jättipadassa. Koko keittiömme on tekniikaltaan koko maan mittakaavassa edelläkävijä ja valmistamamme ruoka on todella hyvää. Seison laadun takana!

3. Koulumaailmassa ja erityisesti korona-aikana tulee sopeutua erilaisiin muuttuviin tilanteisiin. Mainitse joku nopeaa reagointia vaatinut tilanne työssäsi.
Korona on yllättänyt myös positiivisesti: pandemian aikana arvostus kouluruokaa kohtaan on kasvanut selvästi. Sulkujen ja karanteenien aikana on huomattu, ettei ravitseva kouluruoka ole itsestäänselvyys. Kaikkihan muuttui täysin viime keväänä, kun koulut suljettiin ja meidän piti alkaa pakkaamaan ruokia annosrasioihin. Tilanne oli täysin uusi, sillä meillä ei ollut tällaiseen mitään rutiineja. Mutta kaikesta selvittiin ja selvitään.

4. Miten kuvailisit kouluruokailun merkitystä suomalaisille lapsille ja nuorille? Millaisilla tavoilla heidän toiveitaan huomioidaan?
Tunnen tekeväni merkityksellistä työtä ja yritän puhua kouluruoan puolesta. Peilaan työtämme oman kouluikäisen lapseni kautta. Kuulen häneltä, mikä maistuu ja mitä ei mielellään syödä. Haluamme pysyä aallon harjalla ja kuulla lasten toiveita. Uusia ruokia tulee listalle, mutta viiveellä, koska koululaitos on iso, hitaasti kääntyvä laiva. Seuraavaksi toteutamme päiväkodeista saadun palautteen: puuro ei ole enää pop. Alamme valmistaa ajan henkeen sopivaa, juotavaa smoothieta. Keväällä on tulossa myös paljon toivottu tortilla.

5. Kerro joku kommellus tai erikoisin tilanne työurallasi ruokapalveluissa?
Meillä ei todellakaan ole tylsää! Joku voi saada vaikka jätesäkin päähänsä ja päästä satulatuoliajelulle. Haluamme tehdä kaikkea kivaa, jotta viihtyisimme työssämme. Juhlapäivistä otamme kaikki irti ja koristelemme kahvihuoneen aina teeman mukaisesti. Arjen keskellä vietetyt juhlahetket ovat tärkeitä!

sami ruokala.jpg

Sami Kukkala
Ammatti: Keittiömestari / dieettivastaava
Työpaikka: Kairatien monitoimikeittiö Mesimarja. Kouluruoan parissa olen työskennellyt vuodesta 2009.

1. Mitä kuuluu työtehtäviisi?
Toimin Lapin suurimmassa monitoimikeittiössä dieettivastaavana. Tehtäviini kuuluu dieettikeittiön tiedonhallinta, merkintä ja tuotannonohjaus. Työni käsittää kaikkien Rovaniemen kaupungin koulujen ja kaupungin päiväkotien asiakkaiden ja työntekijöiden erityisruokavaliotietojen taustoittamisen ja ruokien ohjaamisen turvallisesti oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Tarvittaessa olen mukana myös keittiöllä suorittavassa työssä, joka tuo mukavaa vaihtelua arkeen.

2. Mitä tietoja ja taitoja tulee työssäsi hallita / osata?
Tiedon hankinta, käsittely ja atk-osaaminen, suunnittelu, erityisruokavalioiden valmistus ja pakkaus sekä erilaisten tulostimien ja tarratulostimien hallinta. Myös vuorovaikutus asiakkaiden, päiväkoti- ja kouluhenkilöstön, terveydenhoitopuolen, ravitsemusterapeuttien ja jakelukeittiöiden henkilöstön kesken on jatkuvaa. Valmistamme joka päivä noin 300 erilaisiin ruokavaliohin ja allergioihin sopivaa annosta. Lihansyönti vähenee jatkuvasti, joten erilaiset kasvisvaihtoehdot ovat yhä kysytyimpiä.

3. Koulumaailmassa ja erityisesti korona-aikana tulee sopeutua erilaisiin muuttuviin tilanteisiin. Mainitse joku nopeaa reagointia vaatinut tilanne työssäsi.
Normaalisti keittiöllä suunnitelmat pyritään tekemään viikkoja etupainotteisesti, mutta korona-aikana tiedot ovat muuttuneet nopeasti. Etäopetukseen siirtyessä toimitettiin koululaisille ateriat kotipakkauksissa, jotka jaettiin eri keittiöistä. Etäopetuksen alkaessa koulupuoli ilmoitti ruokapalvelulle tiedot ruokailijamääristä ja mitä erityisruokavalioita tarvittiin mihinkin kohteeseen.Omat haasteensa toi erityisruokavalioiden ohjaaminen oikeaan kohteeseen oikein merkittyinä. Dieetissä tämä tarkoitti, että kaikki tehdyt suunnitelmat ja merkintämateriaali menivät uusiksi ja uudet tuotantosuunnitelmat tehtiin vasta uusien tietojen saapuessa. Aikaa tähän ei paljoa ollut, mutta onneksi tiimi selvisi haasteesta kiitettävästi.

4. Miten kuvailisit kouluruokailun merkitystä suomalaisille lapsille ja nuorille? Millaisilla tavoilla heidän toiveitaan huomioidaan?
Kouluruokailu on tärkeä osa koulupäivää eikä vain yksi pakollinen, irrallinen tapahtuma sen keskellä. Mielestäni suurin haaste kouluruokailussa on saada oppilaat syömään riittävästi. Tähän varmasti vaikuttaa yhteisön paine ja kouluruoasta liikkuvat negatiiviset puheet. Parhaimmillaan ruokailutapahtuma voisi olla sosiaalinen hengähdystauko opiskelun välillä ja sitä voitaisiin hyvin käyttää enemmän opetuksen osana - peilaamalla ruokailua opetettaviin oppiaineisiin. Kouluruokailun eteen tehdään taustalla suunnaton määrä näkymätöntä työtä, joka näyttäytyy ruokailijalle liian usein kiireisenä tapahtumana.

5. Kerro joku kommellus tai erikoisin tilanne työurallasi?
Uran varrelle mahtuu kyllä kaikenlaisia hauskoja kommelluksia, mutta tässä yksi. Vuosia sitten eräässä työpaikassani tilasin pizzoihin tonnikalaa tukusta. Siihen aikaan tilaukset tehtiin puhelimitse tuotekoodeilla, jotka olivat pitkiä numerosarjoja. Tonnikalaa piti tulla, mutta numerosarjassa oli yhden numeron poikkeama ja tilalle tuli pari laatikkoa kuukautissuojia. Luonnollisesti tamponeista ei ollut pahemmin hyötyä pizzan valmistuksessa!

Hajnalka.jpg

Hajnalka Kiss-Herttua
Ammatti: Ruokapalveluohjaaja
Työpaikka: Rovaniemen kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut. Olen työskennellyt ruoan parissa 16-vuotiaasta lähtien, nykyisessä tehtävässä vuodesta 2004 asti.

1. Mitä kuuluu työtehtäviisi?
Vastaan lasten ja nuorten ruokapalvelujen toteutumisesta sopimusten mukaisesti sekä tuen käytännön työnjohdon ja työntekijöiden sujuvaa työtä. Vastaan elintarvikkeiden kilpailuttamisesta sekä niiden toteutumisen seuraamisesta. Osallistun työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen prosesseihin. Ruokalistoja suunnittelen lasten ja nuorten palveluihin. Tehtäviini kuuluu myös arjen ruokakulttuurin vaaliminen ja siinä kasvatushenkilöstön ja vanhempien tukeminen.

2. Mitä kaikkia tietoja ja taitoja tulee työssäsi hallita / osata?
Ruokapalvelualan ydinosaamisen lisäksi tarvitaan monipuolisia ihmissuhde- ja sosiaalisia taitoja. Erinomaiset hermot ovat A & O! Tämä työ vaatii taitoa asettaa asiat omaan asiayhteyteen sekä jatkuvaa töiden priorisointia eli kykyä hallita todella monipuolista työsarkaa. Pitää osata myös iloita ja jaksaa jatkuvaa uuden ja uudelleen oppimista. Positiivisella elämänasenteella pärjää!

3. Miten kuvailisit kouluruokailun merkitystä suomalaisille lapsille ja nuorille? Millaisilla tavoilla heidän toiveitaan huomioidaan?
Koulu- ja päiväkotiruokailulla on suuri merkitys tulevien sukupolvien arjen ruokakulttuurin luomisessa. Perinteet ovat tärkeä osa sitä, mutta meidän aikuisten pitäisi yhdessä kyetä näkemään tulevaan ja kannustaa sekä tukea lapsia ja nuoria oppimaan, että myös ruokalajit, maut ja raaka-aineet muuttuvat vuosien kuluessa. Huomioimme toiveita siten, että lapsilla ja nuorilla sekä kasvatushenkilöstölla ja vanhemmilla on moninaiset mahdollisuudet antaa meille palautetta. Kuuntelemme sitä herkällä korvalla ja toteutamme mahdollisuuksien mukaan toiveita. Kirjalliseen palautteeseen myös aina vastaamme. Kysymme myös palautetta ruokalistauudistusten tai erilaisten ruokalajikokeilujen yhteydessä. Tästä esimerkkinä nyt toukokuussa toteutettava paikallisen yrityksen kehittämän kasvispyörykän testaaminen muutamassa koulussa. Osallistumme mielellämme myös koulujen oppilaskuntien ja ruokatoimikuntien toimintaan.

4. Kerro joku kommellus tai erikoisin tilanne työurallasi ruokapalveluissa?
Paljon erilaisia arjen kommelluksia pitkään työuraan on mahtunut, mutta ehkä erikoisin ja opettavaisin tulevaa varten oli, kun 1999 avattiin kaupungin ensimmäinen monitoimikeittiö Korkalonkadulla. Tarvitsimme koulujen alkaessa muutamaksi viikoksi huoltoalan ammattilaisen viereemme virittämään säädöt kohdalleen 300 litran pataan, jossa valmistimme perunasosetta. Emme itse saaneet huippumodernista padasta tehoja irti.

mäntylä.jpg

Marja-Kaisa Mäntylä
Ammatti: Ruoka- ja puhtauspalvelupäällikkö / oto palvelualuepäällikkö
Työpaikka: Olen ollut Rovaniemen kaupungin palveluksessa esimiestehtävissä vuodesta 1999 eli yli 20 vuotta.

1. Mitä kuuluu työtehtäviisi?
Johdan ja kehitän tulosvastuullisesti ruoka- ja puhtauspalvelun toimintaa. Vastaan myös taloudesta sekä henkilöstöstä. Palvelutuotannon toteuttamisesta vastaan yhdessä palvelutuotannon esimiesten kanssa
Vastuullani on sisäisten ja ulkoisten sopimusten hallinta sekä säännösten, suunnitelmien, talousarvion ja muiden määräysten, päätösten sekä ulkoisten sopimusten noudattamisen valvonta. Myös riskienhallinta on osa jokapäiväistä johtamistoimintaani.

2. Mitä kaikkia tietoja ja taitoja tulee työssäsi hallita / osata?
Yhteistyötaitoja tarvitaan työssäni paljon, koska sidosryhmiä, sopimuskumppaneita ja tilaaja-asiakkaita ja palveluja käyttäviä asiakkaita on paljon. Myös tehokkaan ja tuottavan liiketoimintayksikön johtamiseen sekä talous- henkilöstö-, asiakas- ja sopimusosaamiseen liittyviä taitoja ja tietoja on hallittava.

3. Miten kuvailisit kouluruokailun merkitystä suomalaisille lapsille ja nuorille?
Kouluruokailun merkitys lasten ja nuorten elämään on tärkeä eikä se ole muuttunut vuosien varrella. Kouluruuan tarkoitus on tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä, edistää hyviä ruokailutottumuksia sekä monipuolisen ruokailutaidon ja terveyttä edistävän syömiskäyttäytymisen kehitystä. Myös perheen arjen sujumista kouluruoka helpottaa.

tiskaaja ruokala.jpg
Raimo Ritvanen pesee koulujen ruokien kuljetus- valmistus- ja tarjoiluastiat joka arkipäivä. Modernissa monitoimikeittiössä astianpesu ei ole käsityötä, vaan isoa urakkaa helpottaa 10 metriä pitkä astianpesutunneli.

Jaa sivu

Aiheeseen liittyviä uutisia