Lapset rakensivat robotteja, joista osa lensi Marsiin asti

Julkaistu 18.3.2021 10:00

Maaliskuun 18. päivä vietetään valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää teemalla “Nyt on monilukutaidon aika”. Rovaniemen päiväkodeissa monilukutaitoa harjoitellaan lasten kanssa ympäri vuotta monin eri tavoin oppimisen eri osa-alueilla. Ruokolammen päiväkodin lasten robottiprojekti ja avoimen päiväkodin kuvasuunnistuspäivä ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten monilukutaitoa harjoitellaan varhaiskasvatuksessa.

Tämä robotti seikkailee Marsissa! Tekijä Pieti Saviranta
Tämä robotti seikkailee Marsissa! Tekijä Pieti Saviranta

Lapset tutkivat robottien elämää

Ruokolammen päiväkodin Kuuratassujen ryhmän lapset innostuivat Marsiin helmikuussa laskeutuneesta Nasan Perseverancean-mönkijästä, jonka laitteiston rakentamiseen myös suomalaiset ovat osallistuneet. Uutisten seuraaminen innosti lapsia tekemään omia avaruus- ja tutkimusrobotteja.

Lapset suunnittelivat ja rakensivat kierrätysmateriaaleista omia robotteja. Robottien tekoa dokumentoitiin valokuvaamalla. Roboteille keksittiin oma kieli ja paikka missä ne elävät. Roboteista otetuille kuville äänitettiin robottiääniä ja robottipuhetta tablet-laitteen sovelluksella. Lapset kuvasivat yhteistyössä kasvattajien kanssa robotit vihertaustaa vasten, jonka jälkeen internetistä etsittiin robotin elämään ja seikkailuihin sopivia tekijänoikeusvapaita taustakuvia. Projektin edetessä, samalla pohditaan yhdessä netissä olevien kuvien tekijänoikeuksia sekä sitä, miten helposti voi tehdä myös sellaisia kuvia, jotka eivät ole oikeasti totta.

Eetun tulivuorirobotti.jpg 

Tulivuorobotti tulivuoressa, tekijä Eetu Piirainen

 

Kuvasuunnistusta ja ohjelmoinnin alkeita

Avoimessa päiväkodissa lapset ja vanhemmat liikuntaseikkailevat kuvien avulla. Ensin lapsi ja vanhempi avaavat iPadilla QR-koodin, josta paljastuu jokin päiväkodista kuvattu yksityiskohta. Kun oikea paikka on löytynyt, sieltä paljastuu ohjelmointitehtävä.


Ohjelmoinnin alkeita avoimessa päiväkodissa.jpg

Valokuva johdatteli tekemään ohjelmointitehtävää legopalikoilla.

 

Mikä ihmeen monilukutaito?

Monilukutaitoa ja siihen läheisesti liittyvää tieto- ja viestintäteknologista osaamista tarvitaan lasten ja perheiden arjessa, ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa sekä yhteiskunnallisessa osallistumisessa. 

 
 Faktoja monilukutaidosta:
  •  Monilukutaito tarkoittaa erilaisten viestien tulkinnan ja tuottamisen taitoja.
  • Monilukutaito on eräänlainen sateenvarjokäsite, joka sulkee alleen erilaiset tekstit (esim. kirjoitus, kuva, video, puhe), niiden tulkinnan ja tuottamista edellyttävät lukutaidot (esim. visuaalinen, auditiivinen, kinestettinen) sekä lukutaitoja täsmentävät erilaiset ulottuvuudet (esim. operationaalinen, kriittinen, kulttuurinen).
    Lähde: Nyt on monilukutaidon aika


 

Jaa sivu

Aiheeseen liittyviä uutisia