Etusivu>Palvelut>Uutisointi>Terveyspalvelut tiedottaa>Rovaniemeläiset voivat asioida terveyspalveluissa sähköisesti – tekoäly tehostaa hoitoon pääsyä
  • Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • V
  • Y
  • Ä
Uutisointi
Terveyspalvelut tiedottaa

Rovaniemeläiset voivat asioida terveyspalveluissa sähköisesti – tekoäly tehostaa hoitoon pääsyä 

Rovaniemen asukkaiden terveyspalveluiden parantamiseksi on otettu käyttöön tekoälyyn perustuva sähköinen asiointipalvelu. Sen kautta yleisimmät terveyspalveluiden asiat voi hoitaa verkossa mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Tekoäly arvioi hoidon kiireellisyyden välittömästi

Sähköisen palvelun tavoitteena on tehdä hoitoon pääsystä sekä muusta asioinnista Rovaniemen terveyspalveluissa helpompaa, nopeampaa ja miellyttävämpää. Esimerkiksi korvatulehdusta potevan lapsen vanhempi voi laittaa lapsen hoitoon pääsyn sähköisesti liikkeelle vaikka keskellä yötä. 

Ammattilaiset saavat järjestelmän kautta ensitiedot vaivasta ja ottavat yhteyttä hoidon aloittamiseksi. Jos vaiva tai sairaus vaatii kiireellistä hoitoa, tekoäly tunnistaa sen välittömästi. 

Palvelun kautta voi myös esimerkiksi uusia reseptin, peruuttaa varatun ajan tai varata ajan määräaikaiskontrolliin.

“Aikaisemmin vaivojaan on joutunut selostamaan useaan kertaan eri ammattilaisille: ensin puhelimessa, uudestaan vastaanotolla ja niin edelleen. Nyt tähän kulunut aika ja vaiva poistuu. Kuntalainen ohjataan suoraan oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin”, kertoo terveyspalvelujen vs. palvelualuepäällikkö Arja Saarinen Rovaniemen kaupungilta.

Asiakkaaseen ollaan yhteydessä viimeistään kahden arkipäivän sisällä

Sähköiseen, 24 h palvelevaan asiointiin pääsee Rovaniemen verkkosivujen kautta osoitteesta www.rovaniemi.fi/nettiklinikka. Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista. Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä puhelimitse tai tekstiviestillä mahdollisimman pian, viimeistään kahden arkipäivän sisällä. Palvelun käytön tuloksena voi olla esimerkiksi itsehoito-ohje, lähete laboratorioon tai aika lääkärille.

Palvelun on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa suomalainen Klinik Healthcare Solutions Oy. Palvelu on käytössä yli 80:ssä terveyskeskuksessa Suomessa. 

”Ajanvaraus ja hoitoprosessin aloittaminen on ollut terveyskeskuspalveluiden pullonkaula. Kehittämämme palvelu on erinomainen esimerkki siitä, miten digitalisaation avulla voidaan tuottaa kuntalaisille parempia terveydenhoidon palveluita, antaa ammattilaisille enemmän aikaa ihmisten kohtaamiseen ja saada aikaan merkittäviä kustannussäästöjä”, sanoo Klinikin operatiivinen johtaja, LL Petteri Hirvonen.

Lisätietoja:
Arja Saarinen, vs. palvelualuepäällikkö, terveyspalvelut, puh. 040 574 5628, arja.saarinen(at)rovaniemi.fi, 
Petteri Hirvonen LL, operatiivinen johtaja, Klinik.fi, puh. 050 0122 444, petteri.hirvonen(at)klinik.fi