Etusivu>Palvelut>Uutisointi>Ajankohtaista>Rovaniemen kaupunkibrändi päivitetään kaikille aisteille
  • Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • V
  • Y
  • Ä
Uutisointi
Ajankohtaista

Rovaniemen kaupunkibrändi päivitetään kaikille aisteille

1.10.2019 11:05

Rovaniemi uudistaa kaupunkibrändinsä syksyn ja alkutalven aikana. Tavoitteena on luoda kaikkia rovaniemeläisiä ja vierailijoita uudella, yhtenäisellä tavalla puhutteleva brändi, jonka avulla elinvoimaisen arktisen pääkaupungin vetovoima ja pitovoima kasvavat entisestään.

Alvar Aallon suunnittelma asemakaava muistuttaa poron päätä ja sarvia.
Brändityö pohjautuu Rovaniemen vahvuuksiin ja kaupunkistrategiaan. Työhön pääsevät vaikuttamaan kaupungin asukkaat, henkilöstö, yrittäjät, matkailutoimijat ja muut sidosryhmät.

– Kaupunkibrändin uudistamisessa on tarkoitus löytää mielenkiintoisia, kestäviä ja aitoja näkökulmia kaupungin maineen kehittämiseen. Haluamme kertoa kaupungista tehokkaammin, houkuttelevammin ja ennen kaikkea yhtenäisesti. Tavoitteena on vahvistaa kaupungin asemaa kilpailussa uusista asukkaista, osaajista ja yrityksistä sekä houkutella tänne kävijöitä kokemaan kaupunki kaikin aistein, viestintäpäällikkö Riikka Heikkilä kertoo. 

Yhtenäinen, selkeä brändi paitsi tehostaa kaupungin näkyvyyttä, sen myös odotetaan vaikuttavan markkinoinnin kokonaiskustannuksiin. Nykyisin esimerkiksi pelkästään kaupungilla on käytössään useita erilaisia logoja ja muita visuaalisia elementtejä. Uuden visuaalisen ilmeen on tarkoitus vastata viestinnän ja markkinoinnin muuttuviin tarpeisiin.  

– Syntyvä kaupunkibrändikonsepti on vasta hyvä alku, kaupungin todellinen brändi syntyy pitkäjänteisellä työllä; teoilla, aidoilla kokemuksilla ja kaupungista eteenpäin kerrotuilla tarinoilla. Matkailun saralla tässä on tehty jo hyvää työtä, Riikka Heikkilä muistuttaa.

Kaupunki haluaa kaikki rovaniemeläiset mukaan projektiin – syksyn aikana toteutetaan esimerkiksi kaupunkilaisia osallistavia kyselyitä ja haastatteluja, jotka tarjoavat tärkeää tietoa, toiveita ja suuntia brändityön tueksi ja toteuttamiseksi. Projektissa jalkaudutaan niin keskustaan, kuin kyliinkin. Ensimmäiset kyselyt kaupungin henkilöstölle ja yrityksille on julkaistu 1.10.  Asukaskysely on auki verkossa 20.10.2019 asti: next.rovaniemi.fi.

Kaupunki toteuttaa brändityön yhdessä rovaniemeläisen Flatlight Creative Housen kanssa.