Rovaniemen modernit koulut kiinnostavat: Ounasrinteen helmikuun kalenteri oli täynnä kansainvälisten opettajien vierailuja

Julkaistu 28.2.2023 15:30

Rovaniemen modernit koulut ja oppimisympäristöt vetävät vierailijoita eri puolilta maailmaa. Kaupungin uusimman, Ylikylän koulun lisäksi eri puolilta maailmaa saapuvia opetusalan ammattilaisia kiinnostaa erityisesti monikulttuurinen Ounasrinteen koulu, jonka alkuvuoden vierailukalenteri on ollut lähes täyteen varattu.

IMG_4857.jpg
Opettajat Alfonso Garcia ja Paco Escalaute Espanjan Andaluciasta kertoivat käsityön opettaja Saana Välikankaalle hauskasta oppitunnistaan, jossa Paco soitti kitaralla flamencoa ja Ounasrinteen koulun oppilaat lauloivat innolla mukana.

Kansainvälisyys on koronavuosien jälkeen jo arkea Ounasrinteen koululla, jonka oppilailla on peräti 21 eri kotikieltä. Modernilla, vuonna 2017 valmistuneella koululla on aloittanut viime vuonna myös englanniksi ja suomeksi opetusta tarjoava kaksikielinen luokka. Opettajakunta ja henkilöstö ovat aktiivisesti mukana koulun omassa kansainvälisyystiimissä.

- KV-toiminta kiinnostaa laajalti. Olemme saaneet Erasmus+ -akkreditoinnin, joka mahdollistaa meidän oppilaiden sekä henkilöstön liikkuvuuden Euroopassa. Tämä akkreditointi tarkoittaa sitä, että rahoitus tähän liikkuvuuteen on taattu koko ohjelmakauden ajaksi vuoteen 2027 saakka, kertoo Ounasrinteen koulun rehtori Mari Vuorisalo.

Vuorisalon mukaan kansainvälisten vierailijoiden osalta helmikuu 2023 on ollut lähes loppuunmyyty.

- Voimme ottaa vieraita vain sen verran, että se monipuolistaa niin oppilaiden arkea kuin opettajien perustyötä, mutta ei liikaa, jotta koulutyö ei häiriinny. Enemmänkin olisi halukkaita tulijoita, Vuorisalo sanoo.

Monille vieraille toiminta on maksullista ja raha tulee isäntänä toimivan koulun käyttöön. Ounasrinteellä on myös yhteistyökouluja, joille vierailut ovat maksuttomia.

IMG_4867.jpg

Job shadowing käynnissä luokassa. Varjostajat Alfonso Garcia ja Paco Escalaute seurasivat Ounasrinteen koulun arkea, näkivät opettajien työtä ja oppivat suomalaisesta koulutuksesta.

“This is not a school, this is heaven”

Tämän vuoden tammi-helmikuun aikana Ounasrinteellä on vieraillut 142 henkilöä eri puolilta maailmaa. Mukana on ollut opettajia, rehtoreita ja opetusalan asiantuntijoita.

- Vieraiden kommentit ja arviot koulustamme ovat olleet ylistäviä tyyliin “Tämä ei ole koulu, tämä on taivas”, “Tämä koulu on iso hitti!” ja “Olette niin onnellisia, kun teillä on tällainen koulu”. Kyllä tällaiset kommentit lämmittävät, rehtori iloitsee.

Samoissa ajatuksissa olivat myös helmikuun viimeisenä maanantaina Ounasrinteen koulupäivää seuraamassa olleet Paco Escalaute ja Alfonso Garcia. Opettajina Espanjan Andaluciassa, Banos de la Encinan kaupungissa toimiva kaksikko ylisti koulun muunneltavia, värikkäitä opetustiloja ja opetuksen korkeaa tasoa.

- Espanjassa vain rikkaille tarkoitetut, maksulliset yksityiskoulut voivat tarjota näin korkeaa tasoa. Itse asiassa tiedän vain yhden tämän tasoisen yksityiskoulun ja se sijaitsee Madridissa. Meillä valtio ei resurssoi kouluihin eikä alipalkattu opettajan työ ole lainkaan houkutteleva ammatinvalinta. Tämä näkyy opettajien ammattitaidossa, Paco Escalaute kertoo.

Alfonso Garcia iloitsee siitä, että Erasmus-ohjelma mahdollistaa heille, pienipalkkaisille opettajille mahdollisuuden nähdä maailmaa ja pätevöityä omassa työssään seuraamalla opetusta eri maissa. Rovaniemellä he seurasivat Ounasrinteen arkea seitsemän päivän ajan.

- Voimme uudistaa opetustamme kotona Espanjassa näiden vierailujen ansiosta. Saamme tuliaisiksi ammattitaitoa ja uusia ideoita.

“Itsekin tässä tajuaa miten hyvin meillä asiat ovat”

Miten arkityötään tekevät opettajat kokevat vierailijat? Kuormittavatko vierailut vai tuovatko lisäarvoa? Ounasrinteen käsityön opettaja Saana Välikangas on selkeästi sitä mieltä, että vierailut ovat todella positiivinen asia niin oppilaille kuin opettajillekin.

- Me opettajat pidämme muun muassa työpajoja vieraillemme koulupäivien jälkeen. Näissä pajoissa vierailijat saavat olla oppilaita kahden tunnin ajan. Minun työpajoissani on tehty muun muassa avainperiä poronsarvista ja lumikenkäilty luonnossa.

Kohtaamiset maailmalta saapuvien kollegojen kanssa avaavat Saanan mukaan opettajien silmiä tajuamaan, miten hyvät olosuhteet ja opetuksen taso meillä on.

- Osaa paremmin arvostaa myös omaa työtään, hän uskoo.

Samoilla linjoilla on luokanopettaja Anniina Kojo, jonka 6 A-luokan tunnilla oli mukana Espanjan opettajakaksikko. Oppilaat saivat kertoa viikonlopun tapahtumista ja moni kertoi rohkeasti kuulumiset englanniksi, koska suomea osaamattomia vieraita oli paikalla.

- Näen kouluvierailut pelkästään positiivisena asiana sekä oppilaillle että minulle itselleni. Vieraat tuovat väriä ja vaihtelua koulupäiviin ja oppilaat haluavat näyttää heille parastaan. Itselleni opettajana vierailut antavat mahdollisuuden reflektoida omaa työskentelyä. Tulee enemmän mietittyä muun muassa omia pedagogisia ratkaisujaan, Kojo pohtii.

MISTÄ ON KYSYMYS?

Kouluvierailut:
- Vieraita on ollut Belgiasta, Etelä-Koreasta, Hollannista, Yhdysvalloista, Mosambikista.
- Vierailuohjelmaan kuuluu yleisesittely koulusta, tutustumista tiloihin ja oppituntien seuraamista.

Job shadowing:
- Opettajia ja rehtoreita Ranskasta, Espanjasta, Kreikasta.
- Varjostuksen kesto on 3-8 päivää.
- Varjostukseen tulevat seuraavat koulun arkea, näkevät opettajien työtä ja oppivat suomalaisesta koulutuksesta.

Työpajat
- Vieraita eri puolilta maailmaa.
- Työpajoissa vieraat itse pääsivät kokemaan suomalaisen koulun toimintaa ja pedagogiikkaa
- Nämä vierailut liittyivät Rovaniemellä järjestettyyn kansainväliseen opetusalan LIFE-seminaarin 27.1.-3.2.

Erasmus+ -akkreditointi
- Tarkoittaa laatuvarmistettua "Erasmus+ -jäsenyyttä".
- Akkreditoitavat organisaatiot ja verkostot osoittavat toimintansa operatiivisen ja strategisen pitkäjänteisyyden sekä sitoutuvat noudattamaan Erasmus+ -ohjelman laatustandardeja.
- Ohjelmakaudella 2021–2027 Erasmus+ -ohjelmassa painottuvat erityisesti inkluusio, digitaalisuus ja ympäristövastuullisuus. Akkreditoidut organisaatiot sitoutuvat myös näihin ohjelman perusperiaatteisiin.
IMG_2282.jpg
Ounasrinteen koululla myös mosambikilaisia opettajankouluttajia Maputosta. Tepate-projektin myötä he vierailevat Lapin yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa. Jose Castiano, Paula Cruz ja Casimiro Mamunguine ihailivat koulun avoimia oppimisympäristöjä sekä sitä, että opetuksen sisältöihin opettajat voivat itse vaikuttaa. Myös se ihastutti, että yhdessä luokassa voi olla jopa kaksi opettajaa ja avustaja oppilaiden tukena. Mosambikissa perinteinen opetussuunnitelma säätelee tiukasti opettajien työtä.