Etusivun uutislista

Rovaniemen terveyskeskus hyödyntää tekoälyä potilaiden hoitoonohjauksessa

Julkaistu 19.4.2021 13:00

Rovaniemen terveyspalveluissa on ollut toukokuusta 2018 lähtien käytössä tekoälyä hyödyntävä digitaalinen asiointijärjestelmä Klinik. Palvelussa kuntalainen syöttää oireensa digipalveluun ja tekoäly tekee alustavan arvion.

Nuorimies jolla tietokone sylissä.

Tekoäly arvioi hoidon kiireellisyyden välittömästi

Digipalvelu helpottaa asiointia terveyspalveluihin sekä nopeuttaa oikeaan hoitoon pääsyä. Asiakas syöttää oireensa helppokäyttöiseen palveluun, jonka avulla hänet ohjataan suoraan oikeaan hoitoon tai tutkimuksiin.

Esimerkiksi korvatulehdusta potevan lapsen vanhempi voi laittaa lapsen hoitoon pääsyn liikkeelle, vaikka keskellä yötä. Ammattilaiset saavat sähköisestä asioinnista ensitiedot vaivasta ja ottavat yhteyttä hoidon aloittamiseksi. Jos vaiva tai sairaus vaatii kiireellistä hoitoa, tekoäly tunnistaa sen välittömästi. Palvelun kautta voi myös esim. uusia reseptin, kysellä tutkimustuloksia tai peruuttaa varatun ajan.

“Aikaisemmin vaivojaan on joutunut selostamaan useaan kertaan eri ammattilaisille: ensin puhelimessa, uudestaan vastaanotolla jne. Nyt tähän kulunut aika ja vaiva poistuu. Kuntalainen ohjataan suoraan oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin”, kertoo Arja Saarinen, Rovaniemen terveyspalveluiden palveluesimies.

Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä puhelimitse tai tekstiviestillä mahdollisimman pian, viimeistään 1–3 arkipäivän sisällä yhteydenotosta. Palvelun käytön tuloksena voi olla esim. itsehoito-ohje, lähete laboratorioon tai aika lääkärille.

”Ei tarvitse jonottaa, tai soitella”

Klinik-palvelua on kehuttu erityisesti siitä, että yhteydenotto tapahtuu ilman turhaa puhelimessa jonottelua tai takaisinsoiton odottelua. Oireet voi kirjata rauhassa kotona verkkopalveluun silloin, kun se itselle sopii. Osa ihmistä kokee myös helpommaksi kertoa oireista kirjoittamalla kuin puhelimessa.

Mm. näin kuntalaiset kommentoivat Klinik-palvelua:

”Ajanvarauksen tarpeen arviointi tulee samassa. Ei tarvitse puhelimessa selittää asiaa. Ja saa selkeän vastauksen kuinka kiireellisenä asiaa pidetään ja milloin otetaan yhteyttä.”

”Erinomainen palvelumuoto. Ei tarvitse jonottaa puhelimessa kiireettömämpien asioiden kanssa.”

”Erinomainen tapa hoidon arviointiin ja hoitoon pääsyyn. Saa rauhassa miettiä ja vastata, että kaikki tarpeellinen tulee kerrottua.”

”Eteenkin vaikeasta aiheesta avun hakeminen oli näin huomattavasti helpompaa.”

Palvelun on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa suomalainen Klinik Healthcare Solutions Oy.

Jaa sivu

Aiheeseen liittyviä uutisia