Etusivu>Palvelut>Liikunta ja vapaa-aika>Ohjattu liikunta>Senioriliikunta >Senioriliikunnan tuntikuvaukset ja tasot (kevyt/reipas/haastava)
  • Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • V
  • Y
  • Ä
Liikunta ja vapaa-aika
Ajankohtaista

Senioriliikunnan tuntikuvaukset ja tasot (kevyt/reipas/haastava)

9.12.2019 11:30

SENIORILIIKUNNAN TUNTIKUVAUKSET

Tuolijumpassa jumpataan musiikin tahdissa tehden liikkeitä seisten sekä istuen. Tunti etenee alkulämmittelyn jälkeen monipuolisten lihaskuntoliikkeiden kautta loppuvenyttelyihin. Tunnilla käytetään usein apuna välineitä (keppi, kuminauhat, käsipainot). TASO 1 (kevyt), SANU:n tuolijumpassa TASO 2.

Kuntojumppa parantaa kestävyyttä ja lihaskuntoa, sekä lisää kehon liikkuvuutta. Alun askelluslämmittelyssä myös luut saavat monipuolista liikuntaa. Tunnilla keskitytään lihaskunnon ylläpitämiseen ja kehittämiseen monipuolisten seisten ja patjalla tehtävien liikkeiden avulla. Jumppa on raskas ja nopeatempoinen. TASO 2-3 (reipas/haastava)

Kehonhuoltotunnilla keskitytään kehon liikkuvuutta lisääviin ja kehoa avaaviin liikkeisiin. Tunnilla vahvistetaan ryhtiä ylläpitäviä lihaksia sekä syviä lihaksia. Liikkeitä tehdään seisten ja lattiatasossa. Tasapaino, koordinaatio ja venyttely ovat tärkeässä roolissa. TASO 1-2 (kevyt/reipas)

Kuntosalitunnilla tehdään lihaskuntoa ylläpitäviä ja parantavia harjoitteita kuntosalilaitteiden ja lihaskuntoliikkeiden avulla. Ohjaajan opastamana on turvallista harjoitella. Tunti sisältää lyhyen alkulämmittelyn ja loppuvenyttelyt. TASO 2-3 (oman kunnon mukaan). Keskiviikon klo 10 kuntosali on taso 1 (kevyt) ja paikan vaihtoihin on enemmän aikaa.

Voimaa vartaloon on haastava lihaskuntotunti. Tunnilla tehdään lyhyt alkulämmittely sekä monipuolinen lihaskuntoharjoitus eri välineillä. Tunnin aihe vaihtelee ja tutuksi tulevat mm. käsipainot, kehonpainoharjoittelu ja kuntopiiri. TASO 3 (haastava)

Lavis-lavatanssijumppa on lavatanssiaskeleiden ja jumpan hauska ja hikinen välimuoto. Lavis-tunnilla jumpataan esim. jenkan, humpan, cha chan ja jiven askelin. TASO 3 (haastava)

Kuntosali RolloHalli & HopLop - max 15 hlöä, paikkaharjoittelu. Kuntosalilla tehdään lihaskuntoa ylläpitäviä ja parantavia harjoitteita kuntosalilaitteiden ja lihaskuntoliikkeiden avulla. Ohjaajan opastamana on turvallista harjoitella. Tunti sisältää lyhyen alkulämmittelyn ja loppuvenyttelyt. TASO 2-3 (oman kunnon mukaan). 

 

TASOKUVAUKSET

Taso 1 = kevyttä liikuntaa, tarkoitettu aloittelijoille ja liikuntarajoitteisille. Tasolla 1 ohjaaja pystyy paremmin huomioimaan liikkujien henkilökohtaiset tarpeet ja liikerajoitteet, sillä ryhmäkoko on pienempi. Taso 1 soveltuu myös silloin, kun olet palaamassa säännöllisen liikunnan pariin esimerkiksi sairauden tai leikkauksen jälkeen.

 

Taso 2 = reipasta liikuntaa, sopii liikunnan ilon jo löytäneelle senioriliikkujalle. Tasolla 2 ohjaaja huomioi liikerajoitteita vaihtoehtoliikkein, mutta liikkujan tulee kuitenkin pystyä kohtalaista voimaa vaativiin liikkeisiin. Kakkostason kuntosalilla ja kuntojumpassa tempo pysyy koko ajan kohtalaisena, vaikka välillä saattaakin hikoiluttaa ja hengästyttää.

 

Taso 3 = haastavaa liikuntaa, sopii hyväkuntoiselle aktiiviliikkujalle, joka muutoinkin liikkuu päivittäin eri tavoilla. Tasolla 3 liikuntatunnit ovat kunnolla vauhdikkaita ja tempo on reipas. Tason 3 tunneilla liikkeet vaativat hyvän lihaskunnon ja syke nousee vahvasti. Kolmostasolla liikkujan tulee pystyä tekemään myös lattiatasossa tehtäviä liikkeitä. Kolmostason liikkujalle soveltuvat myös terveysliikunnan iltatunnit.