Tue Rovaniemen ilmastotyötä ja säästä rahaa! Pientalojen omistajilla on mahdollisuus hakea valtion avustusta öljylämmityksen vaihtamiseen vähäpäästöisempään lämmitysmuotoon. Avustusta myönnetään hankkeille, joiden kustannukset ovat syntyneet aikaisintaan 1.6.2020. Avustettavien remonttien on oltava valmiita viimeistään 31.8.2026.
Avustuksen myöntää Sisä-Suomen elinvoimakeskus, ja sen maksamisesta vastaa KEHA-keskus. Tukea voi hakea omakoti- tai paritalon öljylämmityksestä luopumiseen. Avustuksen tavoitteena on vähentää asumisen päästöjä ja helpottaa kotitalouksien siirtymää energiatehokkaampiin ja ilmastoystävällisempiin lämmitysratkaisuihin.
Öljylämmityksestä luopuminen tukee ilmastotavoitteita ja säästää rahaa
Rovaniemen kaupunki tavoittelee kasvihuonekaasupäästöjen merkittävää vähentämistä tulevina vuosikymmeninä. Rakennusten lämmitys on yksi merkittävimmistä päästölähteistä, ja siksi öljylämmityksestä luopuminen on tärkeä askel kohti vähäpäästöistä kaupunkia. Lämmitysjärjestelmän vaihtaminen vähentää asumisen päästöjä merkittävästi ja voi samalla parantaa rakennuksen energiatehokkuutta.
Rovaniemen kaupungin ilmastoasiantuntija Jussi Vuoristo kannustaa asukkaita hyödyntämään tarjolla olevan tuen:
– Vaihtaminen esimerkiksi maalämpöön tai kaukolämpöön on tehokas tapa vähentää oman kodin päästöjä. Samalla lämmityskustannukset pienentyvät. Avustuksen ansiosta energiaremonttikin voi maksaa itsensä takaisin jo muutamassa vuodessa!
Myös kaupungin omissa kiinteistöissä muutostarpeita
Öljylämmityksestä luopumista tarkastellaan myös kaupungin kiinteistöissä osana laajempaa ilmastotyötä. Vuoriston luotsaamassa Hiilineutraali Rovaniemi –hankkeessa valmistellaan kaupungin ilmasto-ohjelmaa.
– Kaupungilla on myös muutamia kiinteistöjä omistuksessaan, joiden lämmitysjärjestelmä pitäisi uusia. Tämän lisäksi koko energiahallintaa on syytä kehittää samalla periaatteella kuin asukkaiden energiatehokkuutta: niin että kaupungin päästölaskelma sekä lompakko kiittävät, Vuoristo summaa.
Neve kehittää vähäpäästöistä energiantuotantoa
Myös paikallinen energiayhtiö Neve Oy tekee aktiivisesti työtä ilmastopäästöjen vähentämiseksi. Yhtiö tavoittelee hiilineutraalia kaukolämmön tuotantoa vuoteen 2030 mennessä. Kaukolämpöverkkoon liittyminen onkin kiinteistöille helppo tapa siirtyä vähäpäästöisempään lämmitykseen, mikäli verkko on alueella saatavilla.
Lisätietoa avustuksen hakemisesta
Lisätietoa öljylämmityksestä luopumisen avustuksesta ja hakemisesta löytyy Elinvoimakeskuksen sivuilta:
https://elinvoimakeskus.fi/avustus-asuinrakennuksen-oljylammityksesta-luopumiseksi
Hiilineutraali Rovaniemi -hankkeessa laaditaan Rovaniemen ilmasto-ohjelmaa saavuttaaksemme kansalliset ilmastotavoitteet. Hanke kestää 30.4.2027 asti ja sitä rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto ja Lapin liitto.
